Nu är det bråttom

Pressmeddelande från Akademikerföreningen vid AstraZeneca i Södertälje:

Nu är det bråttom! Det var budskapet när Akademikerföreningen på AstraZeneca i Södertälje under fredagen träffade regeringens samordnare Lars Leijonborg.

Akademikerföreningen som företräder cirka 900 medarbetar på AstraZeneca i Södertälje, överlämnade på fredagen sitt åtgärdsförslag till regeringens samordnare Lars Leijonborg. Konkreta åtgärder för att tillvarata kompetensen och nyckelfunktioner som försvinner med nedläggningen i Södertälje, måste nu skyndsamt fram, menar Akademikerföreningens ordförande Ivar de la Cruz.

- Vår uppfattning av tidsramen är att det finns ett fönster öppet fram till påsk, innan bärkraftiga förslag för de omedelbara åtgärderna kring anläggningen, infrastrukturen och kompetens måste vara formulerade, menar Ivar de la Cruz. Dessa åtgärder måste vara samstämmiga med de långsiktiga ambitionerna vilket nödvändiggör att även analys- och strukturåtgärder initieras skyndsamt.

Under nästa vecka förväntas Lars Leijonborg återkomma med en färdplan för det fortsatta omställningsarbetet och med återkoppling på Akademikerföreningens åtgärdsförslag.

Akademikerföreningens åtgärdsförslag bifogas

För mer information, kontakta:

Ivar de la Cruz, ordförande Akademikerföreningen vid AstraZeneca Södertälje, 08-552 533 72, Ivar.delaCruz@astrazeneca.com

• astrazeneca
  • life science