Tennis skapar Fair Play i hela Malmö

Vi vill passa på att tipsa alla om ett fantastiskt initiativ från en av våra uppdragsgivare. Fair Play Tennisklubb kommer under sommaren att erbjuda gratis tennis till alla i hela Malmö genom projektet ”Tennis skapar Fair Play i hela Malmö”. Målsättningen med projektet är att aktivera så många som möjligt oavsett ålder, kön, religion och bakgrund i alla stadsdelar i Malmö.

Fair Play för alla

Tanken med projektet är att sprida tennisen som idrott i hela Malmö och nå nya målgrupper. Aktiviteterna kommer att genomföras med hög kvalitet och då ökar också chansen att möta fler elever som av olika anledningar har en högre tröskel att komma in i föreningslivet och som kanske aldrig kommer i kontakt med vare sig Fair Play Tennisklubb, tennis eller det svenska föreningslivet överhuvudtaget.

Open House

För att kunna aktivera så många deltagare som möjligt med tennis framåt i tiden, förutom när deras tränare är på plats i sommar, så kommer de att dela ut 250 tennisracketar samt fyra bollar till alla som deltar vid minst två tillfälle. Bl a kommer det att startas en insamling av begagnade racketar. Under maj och juni sker så kallade Open House på sex olika asfaltsbanor runt om i Malmö, tre timmar per tillfälle. Detta följs sedan av aktivitet hela sommaren då tränare är på plats på varje asfaltsbana 2 timmar i veckan.

En del av värdegrunden

Värdegrunden är oerhört viktig i Fair Play Tennisklubb och därför kommer det att delas ut speciella värdegrundskort till deltagarna i sommar. Dessa kommer att finnas tillgängliga på tre olika språk. Detta är ett projekt som sker i samarbete med Malmö Stad, Sparbanksstiftelsen Finn, Skåneidrotten och Svenska Tennisförbundet tillsammans med Wilson, Navigator, Frese Skyltar och Trafik & Fritid.

Om Fair Play Tennisklubb

Fair Play Tennisklubb är Sveriges största tennisklubb med ca 3.000 medlemmar och man bedriver Malmös största barn- och ungdomsverksamhet med cirka 1.700 elever i träning varje vecka. Föreningen äger och driver Fair Play Stadion med cirka 9.000 besökare/vecka och klubben är framgångsrik med bl a dubbla SM-guld för både herrar och damer både inne och ute de två senaste åren. Dessutom fick föreningen utmärkelsen Årets förening i Malmö 2016.