Sober October

Sober October 2017: Inspirerande evenemang utan pekpinnar

1 oktober inleds sjätte upplagan av folkhälsokampanjen Sober October som under 30 dagar uppmuntrar människor att avstå från alkohol, utan pekpinnar men med förhoppningen att ännu fler ska upptäcka fördelarna med ett minskat alkoholintag. NBV, Nykterhetsrörelsens bildningsverksamhet, deltar i kampanjen och kommer under oktober att anordna ett flertal evenemang som kombinerar nyktra mötesplatser med diskussioner kring alkoholnormen.

– För oss på NBV känns det självklart att vara med i Sober October eftersom kampanjen går hand i hand med våra värderingar kring folkhälsa och en nykter livsstil. Men varken vi eller Sober October vill moralisera eller komma med pekpinnar. Istället vill vi erbjuda nya perspektiv och infallsvinklar, diskutera normerna kring alkohol och inspirera till att välja alkoholfria alternativ, både när det gäller aktiviteter och drycker, säger Sarah Karlsson Boric, kommunikatör på NBV:s förbundskansli.

Det var mediehuset Norran i Skellefteå som 2012 tog initiativet till Sober October. Syftet var då precis som nu att skapa en diskussion kring hur och varför vi dricker. Folkhälsokampanjen har sedan dess vuxit och nått stor spridning, mycket tack vare sociala medier. Även i samhällsdebatten märks ett ökat ifrågasättande av alkoholnormen och ett ökat intresse för alkoholfria sammanhang och drycker. Ett exempel är det ökade intresset för alkoholfria drinkar, mocktails, som blivit något de flesta barer och restauranger erbjuder.

– Det känns bra att fler och fler blir intresserade av den här frågan och jag tror definitivt att Sober October har en del i det. För vår del känns det både roligt och meningsfullt att få vara med och bidra till fler nyktra mötesplatser, säger Sarah Karlsson Boric.

Under Sober October kommer NBV att anordna ett antal evenemang för att belysa alkoholnormen, visa alkoholens konsekvenser och hur livet kan bli när man vågar bryta mot dessa normer. Faktum är att NBV, tillsammans med några av sina medlemsorganisationer, tjuvstartat sitt engagemang i Sober October redan under Kulturnatten i Västerås den 16 september. Där visade MHF (Motorförarnas Helnykterhetsförbund) upp automatiska nykterhetskontroller, så kallade alkobommar. Även UNF, Ungdomens Nykterhetsförbund, deltog, där de bjöd på alkoholfria drinkar och ett panelsamtal kring alkohol och normer med riksdagspartiernas ungdomsförbund.

NBV arrangerar också föreställningen "Rocking rehab" som handlar om hur tre personer med olika typer av missbruk hittar nya sätt att leva på. Med humor, eftertanke, glädje och kärlek berättar Kicki Viklund, Camilla Näslund och Jan Johansen (som också skrivit musiken) om hur svårigheter kan vändas till möjligheter. "Rocking rehab" turnerar i Norr- och Västerbotten under hela oktober. I övrigt kommer det vara många föreläsningar kring alkohol, hälsa och andra missbruk över hela landet. Bland annat föreläser Viktor Frisk, Pelle Olsson och Lotten Säfström om allt från cannabis till hur det är att be om hjälp för att komma ur ett missbruk.

– Jag tror att det finns något för alla i våra evenemang. Och som sagt, det handlar inte om att moralisera eller komma med pekpinnar, utan om att ge nya perspektiv och infallsvinklar på en fråga som berör oss alla, säger Sarah Karlsson Boric.

Fullständigt evenemangsprogram för NBV:s aktiviteter under Sober October finns på www.nbv.se/soberoctober. Där uppdateras det löpande om olika aktiviteter och evenemang runt om i landet.