2015 års vinnare NCSC Awards

NCSC Awards 2015 gick av stapeln i torsdags kväll, 22 oktober, med hela den svenska köpcentrumbranschen närvarande på Grand Hôtel i Stockholm. I en tuff konkurrens med totalt sex nominerade centrum tog Täby Centrum, Unibail-Rodamco, hem det prestigefulla priset Bästa Svenska Köpcentrum för andra året i rad! Övriga vinnare 2015 är: bästa centrumledare Mats Jäderberg (Grand Samarkand Växjö och Eurostop Halmstad), bästa hyresvärd Eurocommercial, bästa hyresgästkoncept Urban Deli och bästa konsult HUI Research. Stort grattis till alla årets vinnare!

Köpcentrumbranschens årliga prisutdelning NCSC Awards var i år extra festlig då föreningen även firade sitt 30-års jubileum. NCSC, Nordic Council of Shopping Centers grundades 1985, och har idag över 1200 medlemmar i Norden, varav över hälften av medlemmarna representerar den svenska marknaden. Kvällens underhållande konferencier var skådespelaren och sångerskan Mi Ridell.

Nytt för i år i NCSC Awards är att en expert-jury har valt ut de nominerade i de fyra kategorierna: centrumledare, hyresvärd, hyresgästkoncept och konsult. Därefter har NCSC's medlemmar fått rösta fram vinnarna. I kategorin för bästa köpcentrum är det en jury-grupp, som har tagit del av alla de nominerade centrumens inskickade material. Juryn har även besökt alla centrumen och fått en presentation och rundvandring av centrumledningen. En marknadsundersökning, utförd av Retail Academics, har gjorts på respektive centrum och summerar besökarnas åsikter. För att kora en värdig vinnare har juryn även viktat följande sex kriterier: tillgänglighet, innehåll, arkitektur, ledning, marknadsföring och ekonomi.

Alla vinnarna och motiveringarna i NCSC Awards 2015

Bästa Köpcentrum 2015 – Täby Centrum

Juryns motivering:

Genom ett högt tempo i utveckling och förändringstakt har flera nya och uppgraderade koncept lanserats, en kundvänlig parkeringsupplevelse är på plats, torget är en aktiv och välkomnande samlingsplats och centret erhåller fortsatt stort intresse från kunder och nya hyresgäster.

Utmaningar med stora och svåra ytor har centret på ett kreativt sätt löst tillsammans med sina hyresgäster via en gemensam utvecklingsambition och levererar därmed något nytt och extra till sina kunder även med mer ”traditionella” koncept.

Med förflyttning och utveckling av dagligvaruhandelns plats, uttryck och innehåll har vardagskonsumentens behov av snabb och tillgänglig handel lyfts till nya höjder och kompletterar den högklassiga shoppingupplevelsen som resterade delar av centret levererar på ett utmärkt sätt.

Nominerade köpcentrum:

• Emporia, Malmö (Steen&Ström)
  • Flottiljen Köpkvarter, Barkarby (Ica Fastigheter)
  • Liljeholmstorget Galleria (Citycon)
  • Triangeln, Malmö (Vasakronan)
  • Täby Centrum (Unibail-Rodamco)
  • Utopia Shopping, Umeå (Balticgruppen)

I juryn:

• Anders Svensson, CaseLab
  • Charlotta Björk, Breim
  • Derek Barker, Haskoll
  • Kim Bergqvist, Joy Shop
  • Mattias Celinder, Atrium Ljungberg
  • Pia Hvlagren, Lindex

Vinnaren av det nationella priset går automatiskt till final i den Nordiska tävlingen som avgörs den 11 maj 2016 i Köpenhamn i samband med NCSC årskonferens.

Tidigare vinnare NCSC Awards Bästa Svenska Köpcentrum:

• 2014 Täby Centrum, Täby/Stockholm
  • 2013 Erikslund Shopping Center, Västerås
  • 2012/2013 Väla Centrum, Helsingborg
  • 2011/2012 Grand Samarkand, Växjö
  • 2011 H3/Bromma Blocks, Bromma/Stockholm
  • 2010 Ingelsta Shopping, Norrköping
  • 2009 Forum Nacka, Nacka/Stockholm
  • 2008 Kungsmässan, Kungsbacka
  • 2007 Mitticity, Karlstad

Bästa Centrumledare 2015 – Mats Jäderberg, Grand Samarkand Växjö, Eurostop Halmstad

Juryns motivering:

Årets Bästa centrumledare har med enkelhet, tydlighet och värme skapat förutsättningar för butikerna i sitt fögderi att blomstra och kunderna är benägna att resa ett par extra mil för att shoppa i denna spännande miljö som på allvar tagit för sig i regionen. Årets centrumledare har dessutom ett väl utvecklat split-vision, det måste man ha om man ansvarar för inte bara ett utan två köpcentrum samtidigt. Den Centrumledare som tydligt motbevisar ryktet att män endast kan fokusera på en sak samtidigt heter Mats Jäderberg!

Nominerade centrumledare:

• Josefine Eriksson, Visby Centrum
  • Marie Newsome, Etage Trollhättan
  • Mats Jäderberg, Grand Samarkand Växjö och Eurostop Halmstad
  • Ståle Løvheim, Nordby Shopping Center Strömstad

Bästa Hyresvärd 2015 – Eurocommercial

Juryns motivering:

Vinnare av kategorin Årets Bästa Hyresvärd är en fastighetsägare som skapat spännande och välskötta handelsplatser med egna uttryck. Med en smidig dialog och med förståelse för det som gör ett köpcentrum tilltalande och lönsamt har denna hyresvärd sedan år 2001 lyckats positionera sina köpcentrum som några av de mest attraktiva i landet.

Nominerade hyresvärdar:

• Balticgruppen
  • Citycon
  • Eurocommercial
  • Fast Partner

I juryn för kategorierna centrumledare och hyresvärd:

• Christer Carlson, Triumph International
  • Jennifer Karlberg, Espresso House
  • Jessica Syrén, Gina Tricot
  • Lisen Pettersson, Teknikmagasinet
  • Per Sjölund, Angermann Sverige

Bästa Hyresgästkoncept 2015 – Urban Deli

Juryns motivering:

Årets bästa hyresgäst levererar ett unikt helhetskoncept. Kedjan har expanderat under de senaste åren och de nya butikerna håller den ursprungliga stilen när det gäller att skapa en häftig och inspirerande miljö. De ligger i framkant när det gäller att vägleda kunden med tips och inspiration inför köp. Konceptet utvecklas kontinuerligt, vilket gör att butikerna idag sjuder av liv från tidig morgon till sena kvällen. Sedan starten på Södermalm 2009 har alltfler stockholmare fått upp ögonen för detta kulinariska vattenhål.

Nominerade hyresgästkoncept:

• Smarteyes
  • Urban Deli
  • Volt
  • XXL Sport & Vildmark

Bästa Konsult 2015 – HUI Research

Juryns motivering:

Årets Bästa Konsult har verkligen blivit en vän att hålla i handen i den alltmer konkurrensutsatta detaljhandeln. Deras tjänsteerbjudande har en bredd och nivå som är mycket värdefull för den som står i begrepp att utveckla sin handelsplats. Företaget har successivt utvecklat sin metodik och kombinerar detta med en sällsynt hög kompetens hos personalen. Vår konsult har också hittat några kombinationer som är helt unika i vår bransch, handel och turism samt forskning och konsulting.

Nominerade konsulter:

• HUI Research
  • Koncept Stockholm
  • Pilotage Development
  • Ågren

I juryn för kategorierna hyresgästkoncept och konsult:

• Bernt-Olof Gustavsson, Rexad
  • Kati Stork, Eurocommercial