Bästa Nordiska köpcentrum korad - NCSC Nordic Awards 2014

NCSC, Nordic Council of Shopping Centers, anordnar varje år en Nordisk tävling, NCSC Nordic Awards Best Nordic Shopping Center of the Year. De nominerade centrumen är alla redan vinnare då de har vunnit sina respektive nationella tävlingar för 2013. De nominerade centrumen är: Metropol i Danmark, Veturi i Finland, Erikslund, i Sverige och Gulskogen i Norge. Årets vinnare är nu korad för 2014 och Bästa Nordiska Köpcentrum är Gulskogen i Drammen, Norge!

I samband med NCSC, Nordic Council of Shopping Centers, årskonferens 15-16 maj som i år hålls i Oslo, korades årets bästa Nordiska köpcentrum. Prisceremonin hölls under en gala middag med NCSC Awards på torsdagskvällen, på Hotel Bristol, med hela den Nordiska köpcentrumbranschen närvarande. Förra årets vinnare Väla Centrum, i Helsingborg, lämnade över vandringspriset till norska Gulskogen, som nu kan titulera sig som the Best Nordic Shopping Center of the year 2014!

"Jag har haft nöjet att vara ordförande i årets jury för NCSC Nordic Award. Att tävla i årets bästa köpcentrum är lite som att tävla i Eurovision Song Contest. Det är många aspekter som ska vägas in och det är många synpunkter på vad som är bra och vad som är dåligt. Och till sist väljs en vinnare som aldrig alla kan tycka är den rätta - vann rätt låt? Men vi i juryn är alla övertygade om att vi har valt rätt köpcentrum i årets tävling!" Säger Lars Wester, ordförande i den Nordiska juryn.

Och här följer juryns motivering:

"Det vinnande köpcentrumet har en samlad form med effektiv och lättförståelig parkering, en väl bearbetad och välkomnande entrémiljö både utomhus och inomhus och en bra masterplan med välplacerade ankarbutiker.

Projektet visar hur man på ett framgångsrikt sätt kan vitalisera ett äldre och slitet köpcentrum och samtidigt förändra och förtydliga sin plats på marknaden. Bristerna ligger i kundstråkens miljö och i avsaknaden av andra samhällsfunktioner. Under ett antal år har köpcentrumet förvandlats från ett sömnigt centrum till ett modernt köpcentrum med stor livskraft i form av bra butiksmix, tydlig marknadsföring, en starkt stigande omsättningsökning och med bra läge för kollektivtrafik.

En starkt bidragande orsak till köpcentrumets framgång är den kunniga och entusiastiska personalen som utför ett ”teamwork” utöver det vanliga. Årets vinnare av NCSC Nordic Awards 2014 är Gulskogen i Drammen, Norge!"

Juryn består i år av ett antal mycket kunniga och erfarna personer som tillsammans vänt och vridit på alla fakta och alla intryck de fått.

Nordiska juryn 2014 består av:
Odd Gisholt, Dr. oecon i Retail, BI Norwegian Business School, Norge
Jesper Andreasen, Rødovre Centrum/fastighetsägare, Danmark
Olof Fredman, Expansion Manager, MQ/butiksägare, Sverige
Pertti Hakamaki, arkitekt, Finland
Lars Wester, ordförande i juryn, arkitekt från Wester+Elsner arkitekter i Sverige

Juryns bedömning bygger på sex huvudpunkter med olika viktningar:
Tillgänglighet 15 %
Innehåll 20 %
Arkitektur 20 %
Ledning 15 %
Marknadsföring 15 %
Ekonomi 15 %

Dessa punkter bedöms på en skala mellan 1-5 och det samlade resultatet ställs till sist mot en känslomässig bedömning som en sista check.