Nelson Garden och Eriksberg inleder samarbete för att växa

Nelson Garden och Eriksberg Hotel & Nature Reserve inleder ett samarbete för att växa i hela Norden.

- Förhoppningen är att öka kännedomen om båda företagen och även lyfta intresset för hela regionen, säger Per-Arne Olsson, vd på Eriksberg.

Intresset för naturen och odling växer starkt i Sverige.

- Det är inne att vara ute, säger Per-Arne Olsson. Det vill vi ta vara på och lyfta intresset för naturen och trädgård samt dess effekter, både vad avser hälsa och hållbarhet.

- Att kunna kombinera den unika besöksupplevelsen på Eriksberg med sin biologiska mångfald, och kunna dela med oss av vår kunskap kring odling och dess välbefinnande egenskaper är vi otroligt glada över, säger Daniel Lundberg, vice vd på Nelson Garden.

Blekinge brukar dessutom kallas Sveriges Trädgård.

- Under min uppväxt på Metaremåla Gård här i Bleking, var trädgårdslanden och odling en naturlig del av vardagen. Det vill jag att fler ska få uppleva! Genom samarbetet sätter vi också Sverige och Blekinge på kartan nationellt och internationellt, vilket bidrar till den viktiga besöksnäringen, säger Daniel Lundberg.

Ett första steg är att anlägga en kryddträdgård. Den ska bli som en oas för besökare att koppla av i och hämta inspiration i arbetet med den egna hemmaträdgården, samtidigt som den ska gynna bin, fjärilar och andra insekter.

- Det ska bli en vacker och inspirerade kryddträdgård mitt i gårdsmiljön på Eriksberg. Vi ska inrikta oss på spännande smakrika sorter och fördjupa oss i växter som har historiska kopplingar till den gamla torparkulturen i Blekinge, säger Kajsa Vildängen, trädgårdsmästare och projektledare. Naturligtvis ska vi även välja sorter i nära samarbete med kockarna på Eriksberg, så att de kan gå ut i kryddträdgården och skörda direkt på plats till matlagningen.

Till sommaren planeras en invigning av kryddträdgården. Framöver ska även olika event arrangeras med exempelvis trädgårdsprofiler och kockar.

För mer information vänligen kontakta
Per-Arne Olsson, vd på Eriksberg Hotel & Nature Reserve, telefon 073 367 90 52
Daniel Lundberg, vvd på Nelson Garden, telefon 0706 46 46 26.

• Blekinge

Nelson Garden startades år 1933 och är med sitt breda utbud av frö, jord, lök och andra trädgårdsprodukter en av de ledande aktörerna i trädgårdsbranschen i Norden. Nelson Garden erbjuder kunskap och produkter som gör att fler kan odla mer – året runt, ute som inne. Genom att odla själva, om än bara i liten skala, kan vi alla tillsammans bidra till en mer hållbar framtid med friskare människor, djur och natur.

Eriksberg Hotel & Nature Reserve är ett naturreservat i Karlshamns kommun och den inhägnade delen är drygt 925 hektar, vilket innebär att Eriksberg är Nordens största safaripark. Verksamheten grundar sig i att främja och bevara djur- och naturlivet samt den biologiska mångfalden. På området finns hotell, restauranger, konferens och gårdsbutiker.