Barn räddas från syrebrist med svensk metod

Pressmeddelande  •  2010-02-18 15:02 CET

En stor svensk klinisk studie om STAN-metoden har publicerats i den mycket välrenommerade tidskriften American Journal of Obstetrics and Gynecology.

Det är en helt unik studie i sitt slag, med en sammanställning av alla förlossningar vid en klinik under en sjuårsperiod. Resultaten visar att antalet barn som föddes med syrebrist minskade med mer än 90 % jämfört med innan metoden började användas. Detta beskrivs som ett paradigmskifte i artikeln.

Resultatet kan få mycket stor betydelse för hur barn övervakas vid förlossningar i framtiden, säger Jan Stålemark, VD för Neoventa som utvecklat metoden.

– Detta är ytterligare ett starkt bevis för att STAN-metoden effektivt minskar antalet barn som föds med syrebrist. Hittills har alla stora kliniska studier visat samma sak – STAN reducerar antalet barn som föds med syrebrist.

I Sverige har metoden funnits i tio år och används i dag vid drygt hälften av landets förlossningsavdelningar. Flera stora sjukhus i Sverige använder dock inte metoden, trots de entydigt positiva forskningsresultaten. I våra grannländer används metoden i mycket större omfattning.

– Underutnyttjandet hoppas vi snart åtgärdas så att fler förlossningar kan övervakas säkrare både här och i andra länder runt om i världen. Nu när nya starka bevis finns för att tekniken och metoden fungerar bör fler övervakas så att färre barn riskerar att skadas av syrebrist vid förlossning, avslutar Jan Stålemark.

Referenser

Studien kan läsas på: http://www.ajog.org/article/S0002-9378(09)02207-8/abstract

Neoventa Medical AB är ett medicintekniskt företag som utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer produkter inom förlossningsvården. STAN och ST-analys är unika produkter för bolaget. Huvudkontoret ligger i Göteborg/Mölndal. Neoventa ägs av Investor, SEB och Capman Life Science.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom