Ola Persson är superbaristan som ska träna kontorsbaristorna inför Coffe Professionals Cup

Pressmeddelande -

Kontorsbaristor tränas inför Coffee Professionals Cup: tävlingen som korar Nordens bästa kaffe på jobbet

I Norden dricker vi mest kaffe i världen och många dricker flera koppar kaffe varje dag på jobbet. Med dagens teknik och kunnande finns det ingen anledning att kaffe på jobbet ska vara av sämre kvalité än det hemma eller på stan. För att höja nivån på kaffe på jobbet arrangeras varje år Coffee Professionals Cup (CPC) för kontorsbaristorna. Ett träningscamp förbereder tävlingsdeltagarna innan tävlingen.

Årets CPC har lockat starka kandidater och den 30 augusti arrangeras ett träningsläger med Ida Cederlund, sensorikexpert på Zoégas och världsbaristan Ola Persson. Träningslägret hålls på Zoégas i Helsingborg och ska hjälpa kandidaterna att vässa sin kompetens ytterligare. Tävlingen sker sedan i Stockholm den 27 september och då koras Nordens bästa kaffe på jobbet.

- Vi på Nestlé Professional vill att alla ska kunna dricka gott kaffe på jobbet och arrangerar därför Coffee Professionals Cup. Den 30 augusti inbjuds de tävlande till ett träningsläger som hjälper kandidaterna att ta sina prestationer till en ännu högre nivå, säger Ola Persson, superbaristan som haft hela världen som arbetsfält men nu rekryterats till Nestlé Professional i Helsingborg.

Det senaste årens kaffetrender har höjt kvaliteten på kaffe hemma och på kaffebarerna. Detta har även haft en positiv utveckling för kaffet på jobbet. Folk accepterar inte dåligt kaffe på jobbet längre och allt fler arbetsgivare inser också att kaffet de erbjuder måste vara gott.

- Om vi inte serverar gott kaffe på arbetplatsen riskerar vi att personalen köper kaffe på stan och det tar tid från arbetet. Dessutom är det mycket värdefullt med de spontana möten som sker vid kaffemaskinen på arbetet. Där uppstår nya idéer som är ovärderliga för arbetsgivaren förutom att dessa möten ökar trivseln på jobbet, säger Lennart Svensson, Channel Development Manager på Nestlé Professional.

Coffee Professionals Cup hålls i Friends Arena i Stockholm den 27 september. Där koras Nordens bästa kaffe på jobbet.

Träningslägret, Coffee Professionals Camp, för tävlingsdeltagarna hålls i Helsingborg på Zoégas rosteri den 30 Augusti.

- Jag var med i Coffee Professionals Cup för första gången förra året, och mitt deltagande har verkligen sporrat mig och motiverar mig i min vardag att hjälpa våra kunder att få sitt viktiga kaffe så gott som möjligt. Jag är sugen på revanch och ser fram emot årets tävling, säger Lisen Gren, Smakexpert på Beans in Cup AB.

För frågor kontakta gärna:

Linnéa Lind, Nordisk Marknadschef Nestlé Professional: linnea.lind@se.nestle.com

Annelie Barkelund, Corporate Communication & Sustainability Manager: annelie.barkelund@se.nestle.com

Nestlé är världens största matföretag och också det företag som investerar mest i forskning om mat (15 miljarder kronor). Företaget är branschledande i hållbarhet enligt ett flertal oberoende externa granskande institut och index. Nestlé finns i 189 länder världen över och de 328 000 medarbetarna arbetar för Nestlés mål att förbättra livskvaliteten och underlätta till ett hälsosammare liv. Nestlé erbjuder en mängd produkter och tjänster för människor och deras djur genom hela livet. Företaget har över 2000 varumärken med ikoner såsom Nescafé, Nespresso, Purina djurmat, Nestlé barnmat, Cheerios och Kit Kat samt lokala varumärken som Zoégas. Nestlés huvudkontor ligger i Vevey i Schweiz där företaget grundades för mer än 150 år sedan.