Sindys Foundlings Djurstöd från Göteborg är årets djurhjälte!

Sindys Foundlings Djurstöd från Göteborg är årets djurhjälte!

Sindys Foundlings Djurstöd vinner årets Purina Nordic Pet Hero-pris för sitt arbete med djur. Personal på landets djuraffärer hade nominerat 20 personer/organisationer. Tre gick till final och fredag den 8 november utsågs vinnaren som bland annat får 20 000 kronor samt foder för ett år till en hund eller katt.

- Det är en oerhörd ära för mig att ta emot detta priset och det hjälper oss att hjöpa många fler under en längre period, säger Thomas Bergqvist Ordförande på Sindys Foundlings Djurstöd.

När djur och människor knyter an blir livet rikare och allt fler vill hjälpa och värna om djuren. Purina anser att många djurhjältar får alldeles för lite uppskattning och har instiftat Purina Nordic Pet Hero Award för att lyfta fram de som gör mycket för djuren i sin närhet.

- Purina vill uppmärksamma någon som gjort en insats för djur i sin närhet. Många av de nominerade jobbar i tysthet utan någon större ekonomisk support. Kanske kan vi genom priset Purina Nordic Pet Hero bidra till att någon av dessa hjältar kan nå ut bredare, få mer kunskap och resurser och därmed hjälpa ännu fler, säger Lotta Lindman, kommersiell chef på Purina/Nestlé.

De tre finalisterna till Purina Nordic Pet Hero var:

Sindys Foundlings Djurstöd

En ideell förening som startades 2011 i Göteborg, i samband med ett sök efter en bortsprungen hund. Föreningen sprider information om försvunna hundar och katter samt förmedlar djurfoder och andra förnödenheter till djuren.

Cecilia Ekdahl och hennes tre hundar, Milla, Mållgan och Mini

De tre hundarna arbetar som skolhundar och det innebär att de motiverar elever i skolarbetet och ökar elevernas självkänsla. Med sitt enorma engagemang, stora hjärta och erfarenhet sprider Cecilia och hennes hundar mycket glädje hos både barn och vuxna. Utöver arbetet med skolhundarna är Cecilia Ekdahl engagerad i rasklubben Cavaliersällsskapet.

Anna Ekermalm

Anna Ekermalm har tagit hand om utstötta, skygga, bortsprungna djur i hela sitt liv och har aldrig ägt en hund som inte varit en omplacering eller en katt som inte stått under hot om avlivning eller hittats övergiven. För tillfället äger Anna Ekermalm fyra katter och två hundar där ena hunden kom från hemska förhållanden. Hon har tagit emot kattungar som skulle skjutas och såg till att de blev omplacerade eller omhändertagna vid flera tillfällen.

Prisutdelningen skedde den 8 november på Skytteholms Herrgård utanför Stockholm.Vinnaren fick 20 000 kronor samt en årsförbrukning av hund- eller kattmat för ett djur.

Butikspersonal i butiker som säljer djurfoder har nominerat husdjurshjältarna. Det vinnande bidraget nominerade as Djurrutan i Onsala.

Jurymedlemmarna bestod av:

Gudrun Brunnström, uppfödare och internationell utställningsdomare samt medarbetare på Purina.

Fredrik Malmgren, ordförande Djurens vänner.

Purina, som är del av Nestlékoncernen, har 500 forskare som enbart jobbar med att utveckla foder för främst hundar och katter. Här är några exempel:

• En formula som bevisat förlänger friska katters liv och förbättrar livskvaliteten (Pro Plan Sterilised 7+, Longevis®).
  • Ett foder som hjälper till att förbättra hjärnfunktionen (Pro Plan Neurocare).
  • Ett foder som gör att det protein som katter utsöndrar neutraliseras, det medför att de flesta kattallergiker kan ha katt (finns inte i Sverige än).
  • Det finns en period efter diperioden då kattungar och hundvalpar har ett försvagat immunförsvar. Purinas forskning har utvecklat ett foder för kattungar och valpar, en aktiv komponent från koråmjölk som hjälper till att stärka ungarnas immunförsvar (Optistart).

Nestlé är världens största matföretag och också det företag som investerar mest i forskning om mat (15 miljarder kronor). Företaget är branschledande i hållbarhet enligt ett flertal oberoende externa granskande institut och index. Nestlé finns i 189 länder världen över och de 328 000 medarbetarna arbetar för Nestlés mål att förbättra livskvaliteten och underlätta till ett hälsosammare liv. Nestlé erbjuder en mängd produkter och tjänster för människor och deras djur genom hela livet. Företaget har över 2000 varumärken med ikoner såsom Nescafé, Nespresso, Purina djurmat, Nestlé barnmat, Cheerios och Kit Kat samt lokala varumärken som Zoégas. Nestlés huvudkontor ligger i Vevey i Schweiz där företaget grundades för mer än 150 år sedan.