Skånsk smak hyllas

Skånsk smak hyllas

Skåne består av mer än bara rapsfält och Kiviks marknad. Skåne är känt för artister som Timbuktu och Hasse Andersson samt fotbollspelare som Zlatan Ibrahimovic och Henrik Larsson. Men för skåningen så finns det bara en självklarhet, nämligen mörkrostat kaffe. En originalblandning som för skåningen är känd som ”den gröne”, originalet från 1918, Zoégas Skånerost. På Zoégas kafferosteri i Helsingborg vill man hylla det starka band som finns till Zoégas kaffe. ”Vi vill hedra gemenskapen och de band som vi skåningar har samt den gemensamma nämnaren som binder ihop detta, nämligen riktigt gott kaffe. Därför har vi på Zoégas valt att hylla denna gemenskap genom: I love Skåne”, säger Cathrine Ossborn Marknadschef på Zoégas

”Den gröne”, har följt skåningen genom livet och de som besökt Helsingborg har kännt doften av Zoégas kaffe när man passerat rosteriet på väg in eller ut från stadskärnan. ”Vi vill göra det möjligt för alla att få dela den skånska passionen och kvaliteten tillsammans med oss. Vi vet att alla har det som krävs för att njuta av gott kaffe som en skåning kan. Men denna hyllning är till skåningen och det band som skapats under vår 130 år långa historia tillsammans”, säger Cathrine.

Hyllningsinitiativet från Zoégas ser rosteriet som ytterligare ett sätt att stärka relationerna med sina mest lojala konsumenter. Genom att arrangera en nomineringstävling i sina sociala nätverk hoppas man på att kaffedrickarna delar med sig mer av sina kaffestunder. ”Vi uppmanar våra kaffedrickare att dela sina stunder med andra människor genom att tagga sina kaffebilder med #skånerost. Nomineringstävlingen kommer att gå av stapeln i oktober på vår Facebook och Instagram. Här kommer dessutom favoritskåningar att utses. Det innebär inte nomineringar av kända skåningar utan släktingar, vänner eller någon man ser som sin favoritskåning. Ett band till personen som betyder något särskilt för deltagarna”, säger Cathrine. Zoégas uppmanar sina kaffedrickare att fortsätta dela sina stunder av skånsk lycka och inspirera andra genom taggen #skånerost.

Zoégas har även tagit fram en specialutgåva av deras förvaringsburk. ”Hyllningsburken är vår uppskattning till alla människor som uppskattat oss för det vi är duktiga på. Att rosta bra kaffe. Sedan 1886 har vi rostat kaffe i Helsingborg med skånsk passion och kaffekunskap från hela världen. För att hylla den skånska smaken har vi därför tagit fram en begränsad utgåva av en ”I love Skåne” förvaringsburk. Den kommer finnas som köp-och-få kampanj runt om i Skåne från v.41 så långt lagret räcker” säger Cathrine.