Zoégas utsett till Sveriges starkaste kaffevarumärke

Zoégas utsett till Sveriges starkaste kaffevarumärke

Evimetrix Swedish Brand Award delar varje år ut pris till de starkaste varumärkena i Sverige. Nomineringen och priset baseras uteslutande på vad konsumenterna tycker. ZOÉGAS tog hem priset för det starkaste kaffevarumärket och klättrade en placering till 6:e starkaste varumärket totalt, det vill säga när alla varumärken rankades från flera industrier.

”Vi är förstås oerhört stolta och glada över utmärkelsen som sporrar oss att fortsätta vårt arbete att göra kaffet gott och hållbart för både odlare och konsument”, säger Cathrine Ossborn, marknadsanschef för Zoégas.

Det är andra året i rad som Zoégas utses till Sveriges starkaste kaffevarumärke. Undersökningen omfattar 6000 konsumenter som får svara på frågor om kundnöjdhet samt kännedom om cirka 500 varumärken i olika kategorier. Ett index mellan kundnöjdhet i kombination med kännedom ligger primärt till grund för rankingen.

Evimetrix som ligger bakom Swedish Brand Award arbetar med varumärkesundersökningar. Peter Wissing som är konsult och projektledare på Evimetrix ger sin syn på Zoégas placering; ”Att Zoégas för andra året i rad utnämnts till Sveriges starkaste kaffevarumärke säger utöver hög kännedom att varumärket verkligen har nöjda konsumenter som tycker om sitt kaffe. Varumärket står sig väldigt bra också på den totala rankingen av samtliga varumärken och avancerar till plats 6. Jag tycker det är kul att allmänheten korar just Zoégas kaffe till Sveriges starkaste kaffevarumärke, speciellt eftersom Zoégas är det kaffe jag själv helst dricker”.

”För att bli nominerad som Sveriges starkaste varumärke räcker det inte att vara välkänd. Man måste vara omtyckt också. Evimetrix använder därför både omtyckthet och kännedom för att utse de starkaste varumärkena i respektive bransch. Med denna metod för att bestämma varumärkesstyrka kan man jämföra alla varumärken med varandra, oavsett om det handlar om Volvo, Fortum, Panasonic eller Svinto” – Evimetrix pressrelease 2016-09-27

Cathrine Ossborn, Marknadschef Zoégas Nestlé Sverige AB

cathrine.ossborn@se.nestle.com
Tel: 042 - 19 91 64 Mobil: 0705 - 43 40 47

Annelie Barkelund
, Informationschef Nestlé Sverige AB

annelie.barkelund@se.nestle.com

Mobil: 0727 - 03 23 86

Mikael Lindgren

Presskontakt Kommunikationschef, Nestlé Sverige Consumer & Corporate Communications +46 768 798 513

Välkommen till Nestlé Sverige!

Nestlé Sverige marknadsför och säljer en rad starka varumärken till konsument såsom NESCAFÉ, Nestlé barnmat, konfektyr som SMARTIES, LION och AFTER EIGHT, frukostflingor som CHEERIOS och FITNESS, ZOÉGAs kaffe, NESCAFÉ DOLCE GUSTO .

På den svenska marknaden finns även;
Nespresso, som marknadsför kaffemaskiner och drycker i ett stort urval av kapslar
Nestlé Purina säljer katt- och hundmat under varumärken som Gourmet och Pro Plan
Nestlé Professional marknadsför drycker och servicekoncept till hotell, restauranger, caféer
och andra storhushållsområden
Nestlé Health Science med nutritionsprodukter till vårdsektorn och Resorb
Alla våra produkter tillverkas med målsättningen att ge konsumenterna en kvalitetsprodukt som både smakar gott och gynnar en hälsosam livsstil.
Nestlé omsätte 44,1 miljard CHF, 2014 och har ca 340 000 medarbetare.
I Svergie arbetar 603 personer.
För oss på Nestlé är Creating Shared Value (CSV), det sätt som vi driver vår verksamhet på.
Nestlés främsta fokusområden kring CSV är; Nutrition, vatten och jordbruksutveckling.
CSV innebär ett långsiktigt hållbarhetsarbete inom alla områden där företaget verkar, och som ger alla led i värdekedjan någon form av vinst.
CSV ingår också i Nestlés Affärsprinciper som omfattar efterlevnad av lagar och förordningar- från EU´s lagstiftning till FN´s Global Compact, ILO´s konventioner samt lokala- och internationella lagar och regelverk.

Nestlé Sverige