T3 och Net 1 levererar trådburet och trådlöst i en tjänst

Pressmeddelande   •   Okt 22, 2012 14:00 CEST

T3 och Net 1 lanserar inom kort en tjänst för att erbjuda uppkoppling mot internet - oberoende av om man är hemma, på semester eller på resande fot.

Den norrländska fiberleverantören T3 och telekomoperatören Net 1 lanserar tillsammans en tjänst som ger användarna tillgång till supersnabbt internet via fiber hemma och mobilt bredband borta – med en unik lösning som ger en sömlös övergång mellan de två. Tjänsten kommer vara tillgänglig vid årsskiftet.

- Förutom att tjänsten gör att T3s kunder alltid får bästa uppkoppling var de än är, så säkrar vår router med mobilt bredband en robust backuplösning för internet om exempelvis strömmen skulle gå, säger Net 1s VD Åsa Sundberg.

Det mobila bredbandet via Net 1 kopplas automatiskt på när man lämnar hemmet och tar med sig routern. Tack vare Net 1s robusta mobilnät och stora geografiska täckning kan T3 nu erbjuda en komplett bredbandslösning för sina kunder, oavsett om de är hemma, på semester eller på resande fot.

- Vi vet att det finns en stor efterfrågan på kraftfullt bredband i hemmet, men behovet av internet följer också med när man beger sig därifrån. Med tanke på vår marknadsposition i Norrland behöver vi därför en robust mobil lösning, säger T3s VD Johan Hellström.

Samarbetet med T3 är ett resultat av Net 1s satsning inom affärsområdet Wholesale & Partners, vilket omfattar nya paketeringar av tjänster samt nyutvecklad hårdvara. Ett samarbete med Net 1 innebär att tjänsteleverantörer som T3 kan addera Net 1s unika fördelar till den befintliga produktportföljen.

För mer information kontakta:

Johan Hellström, VD T3                               Åsa Sundberg, VD Net 1

Telefon: 070-656 77 90                                Telefon: 070- 630 72 82

E-post: johan.hellstrom@t3.se                     E-post: asa.sundberg@net1.se

Om Net 1

Net 1 erbjuder mobilt bredband, IP-telefoni och M2M-lösningar till privatpersoner och företag.

Net 1 är unikt med att använda NMT 450-frekvensen och täcker över 95 procent av Sveriges landyta samt täcker upp till 12 mil ut från kustlinjen. Det gör Net 1 till det självklara valet för gles- och landsbygdsbor samt för företag med verksamhet utanför tätort - alla ska ha möjligheten att leva och verka där de vill.

Nätet levereras av Ericsson och statliga Teracom ansvarar för driften. Bland Net 1s företagskunder finns Vattenfall, SCA, Sveaskog, Ambulans och Sjöräddning. Net 1 är även samarbetspartner till bland annat LRF Samköp och ICT Trafikverket. För mer information se www.net1.se

Net 1 har verksamhet i Sverige och Danmark, samt under namnet ice.net i Norge, och är en del av AINMT Holdings AB. För mer information se www.ainmt.com

Om T3

T3 är en norrländsk bredbandsoperatör som erbjuder rejält bredband i fiberanslutna stadsnät. Man har idag drygt 25 000 kunder fördelat på över 100 stadsnät runt om i Sverige. Utöver bredband i stadsnät levererar T3 dedikerade lösningar till företag, bostadsrättsföreningar och fastighetsägare samt tilläggstjänster till både konsumenter och företag.

Mer information finns på www.t3.se