Fem saker som inte kommer hända inom datalagring 2016

Vi har precis publicerat en artikel med trenderna inom datalagring för 2016 och vi är inte ensamma om att försöka förutse vad som kommer att hända under det kommande året. Vad som är mindre vanligt är att förutse vad som inte kommer hända och det ska vi försöka göra här.

Lagringslösningar med enbart mekaniska diskar kommer inte överleva

För 66 miljoner år sedan kraschade en asteroid utanför kusten till vad som idag är Mexiko vilket fick till följd att dinosauriernas era tog slut efter 165 miljoner år. På samma sätt kommer effekten av billig lagring i molnet och högpresterande lagringssystem med SSD-teknik att få återverkningar över hela världen. Detta kommer att innebära slutet för stordatortidens lagringssystem med mekaniska diskar. Fallande kostnader och ökad tillförlitlighet för molnet och SSD-teknik är 2016 års motsvarighet till ett helt nytt ekosystem som utvecklas från de gamla lagringsdinosaurierna.

SSD kommer inte bara vara flash

I ungefär 50 000 år tog sig människor långsamt runt till fots, antingen sina egna eller tama djurs fötter. De senaste två hundra åren har det uppfunnits en mängd nya sätt att driva våra färdmedel, som till exempel ångmaskiner, förbränningsmotorer, jetmotorer och raketer. Mänsklighetens resande har gradvis accelererat allt eftersom dessa nya transportformer har blivit tillgängliga. En liknelse kan göras mellan den fria rörligheten för människor och flödet av information. Utvecklingen för datatransport och -lagring har under de senaste 50 åren varit omvälvande, från hålkort, papperstejp och magnetband till magnetiska diskar och solid state-enheter. Och precis som fordon för transport av människor har utvecklas mot motorer drivna av vätgas och el får vi under 2016 se SSD-enheter drivas med hjälp av teknik såsom MRAM, 3D Xpoint samt ST-MRAM.

Den mekaniska hårddisken kommer inte försvinna

Som du säkert vet tar många människor runt om i världen sig fram antingen till fots eller genom att rida. Om du tror att SSD är på väg att ersätta alla hårddiskar i världen så är förmodligen följande siffror ett uppvaknande:

Under det tredje kvartalet 2015 levererades ungefär 119 miljoner hårddiskar medan leveranser av SSD-enheter uppgick till cirka 26 miljoner enheter. Av dessa 26 miljoner var endast 3,1 miljoner företagsanpassade enheter. SSD tar helt klart in på sina mekaniska föregångare men det är fortfarande långt kvar. Ur ett ekonomiskt perspektiv är det fortfarande bättre att utnyttja mekaniska diskar för lagring av data som inte används ofta, lagring i molnet och för lagring i persondatorer. Under 2016 kommer vi säkerligen att få se mekaniska hårddiskar bryta 10 terabytegränsen men även SSD-enheter i storlekar på upp till fyra terabyte på marknaden. Mekaniska diskar i lagringslösningar för företag kommer att stödjas av väl tilltagen cache och/eller SSD. SSD-enheter kommer att fortsätta att ta andelar inom områden där hög prestanda krävs men kostnaden kommer fortfarande att vara tre till fem gånger högre per terabyte än för mekaniska diskar.

Det allsmäktiga molnet kommer inte att försvinna

I filmen Faran från skyn (The Blob, 1958) kraschar en frätande utomjordisk amöba från yttre rymden på jorden där den äter allt (och alla) i sin väg och växer i storlek varje gång den äter något. Ibland blir saker och företeelser så stora att de verkar få eget liv. Under 2015 uppnådde det offentliga molnet denna kritiska massa och nådde därmed en storlek där det inte kan förstöras. År 2016 innebär detta att företag ser mindre risker att flytta data till molnet och vi kommer dessutom att se fler tillämpningar som körs i molnet. Affärsnyttan med moln är alldeles för stor för att ignorera: snabbare utrullning av tillämpningar, lägre kostnader för misslyckande och en övergripande ökad konkurrenskraft.

En mängd av olika moln kommer inte att fungera utan ett Data Fabric

Dagens molnmiljö är lite som berättelsen om Babels torn - där en mängd människor som bygger ett stort torn förvirrades av att inte kunna förstå varandra vilket så småningom ledde till att de övergav sitt projekt. Offentliga moln är dagens version av Babels torn, en mängd av moln och ingen tydlig kommunikation mellan dem. För att förverkliga den fulla potentialen av molnet måste det finnas ett sätt att enkelt hantera och flytta data mellan olika typer av moln. Molnleverantörerna själva rusar inte för att hjälpa människor som vill flytta data från deras moln till någon annans vilket gör att lösningen måste komma från annat håll. Kommer 2016 bli det år då IT inser behovet av ett Data Fabric? Alla tecken pekar på det.

• it-infrastruktur
  • 2016