Svea Ekonomi säkrar dataåtkomst med hjälp av NetApp och Egloo Systems

För finansbolaget Svea Ekonomi är tillgången till företagets data minst sagt affärskritisk. Utan den skulle verksamheten stå stilla, vilket skulle vara en katastrof. För att säkerställa att all information finns tillgänglig dygnet runt, året om, lagrar Svea Ekonomi den i två separata datacenter vilket gör att eventuella driftstopp i princip kan elimineras och att verksamheten kan fortsätta oavbrutet om olyckan skulle vara framme.

”Vi har två datacenter – ett primärt datacenter med full redundans för produktion och ett sekundärt datacenter för säkerhetskopiering och katastrofåterställning. Dessa datacenter har vuxit tillsammans med företaget, men vi måste alltid ligga före i utvecklingen. Exempelvis växer våra finansiella tjänster och vi behöver säkerställa att våra program körs utan avbrott samtidigt som vi måste uppfylla de ökande kraven på regelefterlevnad", berättar Jörgen Edström, IT-chef på Svea Ekonomi.

För att säkerställa att dessa två datacenter hanterar lagringen på bästa möjliga sätt och för att stödja samt driva på tillväxt, har Svea Ekonomi tagit hjälp av IT-partnern Egloo Systems som i samråd med NetApp valt ett NetApp MetroCluster. Konfigurationen ger Svea Ekonomi tillgång till smart lagringsteknik som möjliggör deduplicering och komprimering av data såväl som funktioner såsom SnapRestore, SnapVault och Snapshot. Plattformen har gett tillgång till den prestanda som eftersöktes samtidigt som samtidigt som datacentret för katastrofåterställning har utrustats med en snabb och lättanvänd dataöverföringsfunktion.

Med MetroCluster får Svea Ekonomi ett skydd mot avbrott som har med strömtillförsel, kylning och nätverksfel att göra, men lösningen skyddar även mot andra typer av katastrofala händelser. Kombinationen av disksystembaserad klustring med synkron spegling ger ständig tillgänglighet och noll dataförlust. MetroCluster tillhandahåller även transparent återställning, sänker administrationskostnaderna, minskar risken för fel orsakade av den mänskliga faktorn och kräver bara ett enda kommando för switchover.

”Vi trodde visserligen att NetApp skulle förbättra programprestandan, men verkligheten har överträffat alla våra förväntningar. Prestandan för Oracle-databasen har till exempel stigit med 250 procent – det är verkligen inte dåligt! Slutanvändarna känner av skillnaden och själva har vi besparat oss en hel del arbete med batchbearbetning", fortsätter Jörgen.

Det nya systemet har haft stor betydelse för möjligheterna till snabb katastrofåterställning. Tidigare skapade kraven på regelefterlevnad stora problem men allt har enligt Jörgen blivit enklare nu. "Vi kan växla över till datacentret för katastrofåterställning på bara några minuter om vi skulle vilja."

Läs mer om hur Svea Ekonomi utnyttjar NetApps teknik för att säkerställa kontinuerlig drift och tillväxt i en bransch med extrema krav på tillgänglighet och regelefterlevnad (NetApps webbplats).

Läs mer om Egloo och Hållbar IT i samarbete med NetApp (Egloos webbplats).

• datasäkerhet
  • netapp