Nyhet -

Växjö stift först ut av Svenska Kyrkans stift med tekniskt skydd mot sexuellt övergreppsmaterial på barn

I helgen berättade Växjö stift att de som första stift inom Svenska Kyrkan planerar att installera ett skydd på sina datorer mot sexuellt övergreppsmaterial på barn.

Skyddet, NetClean ProActive, är upphandlat centralt av Svenska Kyrkan och även installerat på kyrkans datorer centralt. Intentionen och förhoppningen från kyrkans sida är att fler stift inom kyrkan ska följa efter.

Först ut med nyheten var Smålandsposten (läs artikeln i Barometern), och i måndags intervjuades Katarina Toll Koril, kanslichef i Växjö stift och NetCleans vd Christian Berg i P4 Kronoberg.

­­­­­– Det här är ett behov som finns i hela samhället, och Svenska Kyrkan är en del av samhället. Nu när den här möjligheten har givits oss från nationell nivå som en del av den IT-plattform som Svenska Kyrkan har byggt, tycker vi att det är självklart att använda det här systemet, säger Katarina Toll Koril i intervjun.

Hör hela intervjun här: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/857220?programid=2067
Inslaget startar 36,55 sekunder in i programmet och intervjun med Christian Berg hittar du 44, 49 sekunder in i programmet.

• Brott, juridik, rättsfrågor

• kundcase