Chatta om beroende med expert

Pressmeddelande   •   Okt 06, 2010 14:44 CEST

”Att bryta ett beroende är inte lätt”, säger Netdoktors expert Kerstin Käll, överläkare och medicinskt ansvarig för Beroendekliniken på Universitetssjukhuset i Linköping. Har du frågor som rör beroende och beroendebeteenden?

Måndag den 11/10 klockan 17.00 startar chatten. Under 45 minuter ges medlemmar och besökare möjligheten att få svar på sina frågor. Men du kan redan nu ställa din fråga till experten.

Ställ din fråga här

Vad säger Sveriges ledande experter

Ett beroende tar enormt mycket plats
- Det psykologiska beroendet är enormt starkt. Det tar lång tid och mycket energi att ta sig ur ett beroende. De flesta som vill sluta med en drog avskräcks just för att det är så jobbigt att sluta, och abstinensen kan för vissa droger vara mycket plågsam. Men det absolut största problemet är inte att sluta utan att inte börja igen, säger Kerstin Käll

- Oavsett vad som är ens akilleshäl – alkohol, mat, nikotin, sex eller droger går det att förebygga ett beroende.

Läs hela intervjun med Kerstin Käll här

Ta del av erfarenheter från medberoende
”Vi var en av de där familjerna som utåt sett såg ut att ha det så bra. I vissas ögon var vår familj ”perfekt”. Det ingen, eller i alla fall väldigt få, anade var att på insidan rådde det kaos. För mig var det stundtals helvetet.” Så beskriver Linda stora delar av sin barndom.

Läs hela intervjun med Linda här

Netdoktor.se är Sveriges ledande hälsoportal med över 500 000 besök varje månad och omkring 150 000 medlemskap inom 30 olika communities. Bakom Netdoktor.se står ett redaktionellt team av Sveriges ledande läkare, journalister och webbutvecklare som besvarar medlemmarnas frågor och erbjuder hälsonyheter, fakta och erfarenhetsutbyte via forum och bloggar. Det redaktionella materialet är under oberoende kontroll av Netdoktor och dess medicinska experter.

Fokus: Beroende sponsras av Nämndemansgården.

Kommentarer (0)