Fortbildning: Så bör läkare resonera vid frågor om testosteronbrist

Två till fem procent av alla män över 50 år har symtomgivande testosteronbrist, så kallat hypogonadism. Sjukdomen delar symtom med flera andra tillstånd vilket väcker frågan om när provtagning är befogat och hur provsvaren ska tolkas. Det är några av de resonemang som NetdoktorPro lyfter i en ny fortbildning om hypogonadism, framtagen tillsammans med Stefan Arver, överläkare vid ANOVA, Karolinska Universitetssjukhuset.

Vad ger indikation om hypogonadism och vilka är differentialdiagnoserna? När ska prover tas och hur ska provsvaren tolkas? Vilka patienter ska behandlas med testosteron med hänsyn till den nytta och de risker som finns? Hur ska man följer upp insatt behandling på ett säkert sätt? Detta ger NetdoktorPro svar på i en ny fortbildning om hypogonadism. Genom att följa ett patientfall får deltagaren på ett enkelt och underhållande sätt den senaste medicinska kunskapen om hypogonadism.

– Tillsammans med NetdoktorPro har jag sammanställt ett patientfall om hypogonadism, som jag varmt rekommenderar till dig som läkare inom primärvården. I patientfallet får vi följa en man som söker på vårdcentralen på grund av errektionsproblematik, nedsatt lust, trötthet, bristande fysisk och psykisk ork och en viss liknöjdhet, säger docent Stefan Arver.

Hypogonadism hos män är en fortbildning från NetdoktorPro i samarbete med Stefan Arver, överläkare ANOVA, Andrologi, Sexualmedicin, Transmedicin, Karolinska Universitetssjukhuset Solna. Utbildningen genomförs med ekonomiskt stöd av Bayer.

Gå direkt till fortbildningen om hypogonadism här.

Mats Halldin
Medicine doktor, ST-läkare i allmänmedicin
Medicinsk chef på NetdoktorPro
E-post: mats.halldin@netdoktorpro.se

Copyright Bonnier Healthcare Sweden AB 2020.