Läkare behöver ta allvarligare på psoriasis

Synen på psoriasis har förändrats de senaste åren, från att ha betraktats som en ren hudsjukdom till att idag vara en kronisk, inflammatorisk hudsjukdom där immunsystemet spelar en viktig roll. Nu lanserar NetdoktorPro en ny läkarutbildning om sjukdomen, med fokus på plackpsoriasis. Fler läkare måste ta allvarligare på psoriasis, menar överläkare Mona Ståhle.

Idag släpper NetdoktorPro sin nya läkarutbildning om psoriasis, UppdateradpåPSORIASIS. Närmare 300 000 svenskar har sjukdomen, där cirka 80 procent har plackpsoriasis som orsakar fjälliga utslag på huden. Ett vanligt och välkänt samband finns till ledsjukdomen psoriasisartrit, men det finns även kopplingar till några vanliga folksjukdomar, bland annat Crohns sjukdom och ulcerös kolit. Dessutom finns det samband mellan svår psoriasis och högt blodtryck, diabetes och hjärtinfarkt.

Mona Ståhle, överläkare och ansvarig expert för läkarutbildningen om psoriasis, hoppas att utbildningen kan bli en viktig plattform för att spridakunskap om sjukdomen och verka primärpreventivt.

– Psoriasis är en allvarlig och komplex sjukdom. Det är välkänt bland dermatologer men inte hos andra läkargrupper, exempelvis allmänläkare och kardiologer.

I läkarutbildningen UppdateradpåPSORIASIS erbjuder NetdoktorPro den senaste medicinska kunskapen om psoriasis, med fokus på plackpsoriasis. Målet är att öka läkares kunskap om framför allt samsjuklighet, behandlingsmål och livskvalitet vid psoriasis.

– Nya behandlingsalternativ möjliggör nya högre målsättningar för behandling av psoriasispatienter, vilket vi vill lyfta fram i denna utbildning – tillsammans med vikten av att ha en helhetssyn och delaktig patient, säger Mats Halldin, medicinsk chef på Netdoktor.se.

Gå in på uppdaterad-pa-psoriasis.se för att lära dig mer om psoriasis - en sjukdom som är mer än bara en hudsjukdom.

Om läkarutbildningen

Läkarutbildningen omfattar fem delar med tillhörande patientfall, och tar cirka tio minuter att genomföra. Alla svar är anonyma. Det ingår även fyra uppföljande mejl till intresserade deltagare. Utbildningen riktas främst till läkare men även annan sjukvårdspersonal kan ha stor nytta av materialet.

Innehållet i UppdateradpåPSORIASIS är framtaget av NetdoktorPro och granskat av Mona Ståhle, professor vid Karolinska Institutet och överläkare vid hudkliniken på Karolinska Universitetssjukhuset i Solna, med ekonomiskt stöd av Novartis Sverige AB. Copyright Netdoktor.se AB 2015.

Mer information

För mer information, bilder eller intervjuer välkommen att kontakta Ann-Charlotte Beckman, VD på Netdoktor.se, tel: 08-545 158 70, 070-954 78 60, e-post: anbe@netdoktor.se

• plackpsoriasis
  • hudsjukdom
  • mona ståhle
  • psoriasis
  • uppdaterad på psoriasis
  • läkarutbildning
  • netdoktorpro
  • mats halldin
  • läkare
  • ann-charlotte beckman

Netdoktor.se är Sveriges ledande hälsoportal med en miljon besök varje månad och 70 000 medlemmar. NetdoktorPro är ett medicinskt verktyg för läkare med 90 000 besök varje månad och 2 400 medlemmar.

Bakom Netdoktor står ett redaktionellt team av Sveriges ledande läkare, journalister och webbutvecklare som besvarar medlemmarnas frågor och erbjuder hälsonyheter, fakta och erfarenhetsutbyte via forum och bloggar. Det redaktionella materialet är under oberoende kontroll av Netdoktor och dess medicinska experter.