Nokturi – en folksjukdom i det tysta

Ny upplysningskampanj om att tvingas gå och kissa på natten

Att ha nokturi innebär att gå upp och kissa en eller flera gånger varje natt. Det är så vanligt att läkare betraktar nokturi som en folksjukdom. Men kunskapen om nokturi är låg både hos allmänheten och inom sjukvården. Därför startar Netdoktor i dag en ny upplysningskampanj om nokturi.

Hundratusentals svenskar får sin sömn förstörd av att tvingas gå upp och kissa på natten. Nokturi drabbar både kvinnor och män i alla åldrar, men tilltar med stigande ålder. Mer än hälften av alla över 50 år har nokturi. Normalt bildas mer urin på dagen än på natten, vilket är ett naturligt sätt för kroppen att få vila ostört. Vid nokturi bildas för mycket urin på natten och resultatet är att man vaknar och tvingas gå på toaletten. Många vaknar flera gånger varje natt med störd sömn och trötthet på dagen som följd.

En tidigare upplysningskampanj som Netdoktor genomfört, där över 10 000 personer lämnade upplysningar om sina problem med nattkissning, visar att många har stora problem med nokturi. Närmare hälften av dem som tvingades gå upp och kissa varje natt hade inte sökt läkarhjälp. Många känner inte till att det finns hjälp att få, och en del känner att det är genant att söka vård.

Även inom sjukvården är nokturi ett ofta förbisett problem. De främsta experterna i Sverige inom nokturi publicerade nyligen en kunskapsöversikt i Läkartidningen[1]. De konstaterar i artikeln att nokturi är en underdiagnostiserad och ofta obehandlad folksjukdom.

– Många lider i tysthet av nokturi, och många vet inte att hjälp finns att få. För yngre patienter kan besvären leda till nedsatt livskvalitet och sjukskrivningar. För den stora gruppen äldre patienter ökar bland annat risken för fall och frakturer när de ska ta sig upp till toaletten mitt i natten, säger Netdoktors expert Aino Fianu Jonasson, överläkare i gynekologi och obstetrik vid Karolinska Universitetssjukhuset, Huddinge, och en av läkarna bakom artikeln.

När läkare utreder nokturi är det viktigt att patienten fyller i en miktionslista, där tidpunkt och volym av urin vid varje toalettbesök antecknas under några dygn. Miktionslistan ger läkaren vägledning till bakomliggande orsaker och vilken behandling som kan minska urinmängden på natten.

Netdoktors upplysningskampanj innehåller bland annat en miktionslista som går att skriva ut och användas inför läkarbesök.

[1] Läkartidningen. 2014;111:CUWD

Fakta om nokturi

• Nokturi är ett tillstånd där man vaknar en eller flera gånger på natten för att kissa.
  • Den ökade nattliga urinproduktionen och urinblåsans kapacitet att lagra urin eller en kombination av dessa är de vanligaste orsakerna till nokturi.
  • Drabbar både kvinnor och män i alla åldrar, och ökar med stigande ålder. Mer än hälften av alla över 50 år har nokturi.
  • En av de vanligaste orsakerna till störd nattsömn.
  • Åtta av tio med nokturi har nattlig överproduktion av urin, så kallad nattlig polyuri.
  • Beror oftast på för låga halter av hormonet vasopressin, som är kroppens naturliga sätt att minska urinmängden på natten, så vi får sova ostört.
  • Bör utredas av allmänläkare.
  • Om nokturin beror på nattlig polyuri kan man överväga behandling med desmopressin, ett hormon som är snarlikt det kroppsegna hormonet vasopressin och som minskar urinmängderna på natten.

Om kampanjen

Med upplysningskampanjen HarDuNokturi.se hoppas Netdoktor sprida kunskap om folksjukdomen nokturi och hur diagnostik och behandling går till. Kampanjen vänder sig till dem som tvingas gå upp och kissa på natten, till anhöriga, samt till personal inom sjukvården.

Upplysningskampanjen omfattar ett kunskapstest och ett antal informationsmejl till intresserade deltagare. Testet och de uppföljande mejlen skall öka deltagarnas förståelse för nokturi, vad man själv kan göra för att minska nattkissandet, samt vilka behandlingsmöjligheter som finns.

Innehållet på HarDuNokturi.se har tagits fram av Netdoktor och granskats av docent Aino Fianu Jonasson, överläkare i gynekologi och obstetrik vid Karolinska Universitetssjukhuset, Huddinge.

Kampanjen uppbär ett ovillkorat ekonomiskt stöd från Ferring Läkemedel AB.

För mer information, bilder eller intervjuer, välkommen att kontakta:

Ann-Charlotte Beckman, VD på Netdoktor.se, tel: 08-545 158 71, 070-954 78 60, e-post: anbe@netdoktor.se

Copyright Netdoktor.se AB 2014.

• urologi
  • gynekologi
  • urinmätningslista
  • miktionslista
  • aino fianu jonasson
  • nokturi
  • upplysningskampanj
  • netdoktorpro
  • netdoktor
  • hälsa
  • ann-charlotte beckman

Netdoktor.se är Sveriges ledande hälsoportal med 950 000 besök varje månad och över 67 000 medlemmar. NetdoktorPro är ett medicinskt verktyg för läkare med 70 000 besök varje månad och 2 300 medlemmar.

Bakom Netdoktor står ett redaktionellt team av Sveriges ledande läkare, journalister och webbutvecklare som besvarar medlemmarnas frågor och erbjuder hälsonyheter, fakta och erfarenhetsutbyte via forum och bloggar. Det redaktionella materialet är under oberoende kontroll av Netdoktor och dess medicinska experter.