Pollensäsongen 2012 - inleds med hassel

Nu är vår och värme på väg att ersätta vinter och kyla. Det innebär även att årets pollensäsong har startat, redan i januari började hassel blomma i södra Sverige.

Att pollensäsong drog igång redan i januari beror på att vi hade en så pass mild vinter i södra Sverige i år.

– I år började hassel blomma tidigt. Hassel är en växt som kan blomma lite till och från, blomning kan starta och stoppa i omgångar, inte som björk som när den en gång startat blomma så fortsätter det, säger Kerstin Alm Kübler, intendent på Palynologiska laboratoriet vid Naturhistoriska riksmuseet.

Men redan nu kan det ändå finnas björkpollen i luften, spritt genom så kallad fjärrtransport från andra, varmare länder. Genom hög- och lågtryck kan björkpollen färdas genom luften till oss i norra Europa.

– Den svenska björkpollenblommingen sätter förmodligen igång i april i år, säger Kerstin Alm Kübler.

Pollenallergi vid graviditet
Hittills har inga läkemedel mot pollenallergi vid graviditet visat sig ge ökad risk för fosterskador. I första hand bör man dock behandlas med receptfria läkemedel, precis som alla allergier bör göra. Det menar Morgan Andersson, allergiforskare och docent vid Lunds universitet.

– Idag bedöms det som säkert att använda både receptfria och receptbelagda läkemedel mot allergi under graviditet. Det gäller både antihistaminer och kortisonsprayer. Vill gravida kvinnor vara försiktiga ska de använda etablerade läkemedel som har funnits på marknaden ett tag. Men enligt Svensk förening för allergis genomgång, bör man hellre behandla sin allergi så att man mår bra, än att inte använda allergiläkemedel, då det sannolikt är mindre bra för fostret, säger Morgan Andersson.

Netdoktor sätter fokus på pollen
Pollenallergi är mycket vanligt. Cirka två miljoner, det vill säga 20 procent av Sveriges befolkning beräknas lida av någon typ av pollenallergi.

Nu kan Netdoktors besökare och medlemmar ta del av Netdoktors samlade material om pollenallergi:

Läs bland annat mer om:
Pollenallergi vid graviditet
Pollensäsongen 2012
Allergiframkallande växter
Behandling av pollenallergi

Besök Netdoktors fokusområde Pollen

• pollensäsong
  • pollenallergi vid graviditet
  • pollen och graviditet
  • pollenallergi
  • pollen

Netdoktor.se är Sveriges ledande hälsoportal med 500 000 besök varje månad och omkring 220 000 medlemskap inom 30 olika communities. Bakom Netdoktor.se står ett redaktionellt team av Sveriges ledande läkare, journalister och webbutvecklare som besvarar medlemmarnas frågor och erbjuder hälsonyheter, fakta och erfarenhetsutbyte via forum och bloggar. Det redaktionella materialet är under oberoende kontroll av Netdoktor och dess medicinska experter. Netdoktor driver även NetdoktorPro – medicinskt verktyg för läkare.