Marknadschefsbarometern: Dagspress tappar mark när marknadscheferna satsar på digitala kanaler och content marketing

Marknadscheferna flyttar annonspengar från dagspress till digitala kanaler och hakar på den internationella trenden om content marketing. Det visar resultaten från Marknadschefsbarometern som presenteras av Dagens Media i samarbete med Netigate.

Undersökningen, som är den fjärde under 2013, bygger på svaren från 132 marknadschefer bland landets 600 största annonsörer. Annonsbudgeten hos de medverkande företagen motsvarar sammanlagt drygt en femtedel av investeringarna i marknadskommunikation i Sverige.

Hela 60% anger att de kommer att öka eller till och med kraftigt öka den digitala annonsbudgeten under 2014 jämfört med 2013. Dessutom uppger hälften av de tillfrågade företagen att de kommer att minska sina annonsinvesteringar i dagspress under året.

- Vi ser en fortsatt nedgång för dagspress och deras tuffa ekomomiska situation påverkar även annonsörernas inställning till fortsätt annonsering. Mer än var fjärde marknadschef anser att neddragningarna minskar deras vilja att fortsätta investera i mediet,  kommenterar Lars Lindberg, marknadschef på Netigate.

Marknadschefsbarometern visar även att 9 av 10 satsar på content marketing under 2014, dvs marknadsföring genom redaktionellt innehåll, vilket är en stor internationell trend. Marknadscheferna anser att det stärker varumärket och engagerar målgruppen i högre grad än att det genererar nyförsäljning.

- Mycket av arbetet med content marketing läggs inhouse och man tillför resurser för att satsa på området. Att förstärka sina relationer med sina viktigaste kundgrupper genom en ökad dialog kommer bli en tydlig trend under 2014, fortsätter Lars Lindberg.

E-post:  lars.lindberg@netigate.se

• dagspress
  • content marketing
  • marknadsundersökning

Netigate är en ledande europeisk leverantör av molntjänster för undersökningar online. Tjänsterna används främst för genomförande av kund-, marknads- och  medarbetarundersökningar. Genom Netigates lättanvända gränssnitt kan användarna genomföra undersökningar på ett mycket kraftfullt sätt jämfört med andra alternativ. Netigate startade 2005 och har tilldelats flera svenska och internationella priser för tillväxt och innovation, bland annat Gasellpriset av Dagens Industri sex år i rad. Netigate har huvudkontor i Stockholm och säljkontor i Oslo, Berlin och Wiesbaden. Bland de 1 500 kunderna märks många ledande företag, till exempel Electrolux, Ericsson, Vodafone, E.ON och DB Schenker.