Netigate utmanar på den norska marknaden

Pressmeddelande  •  2010-07-07 09:52 CEST

Svenska Netigate utmanar nu QuestBacks och Confirmits nästintill duopolliknande situation inom online-undersökningar på den norska marknaden. Företaget leds av webb-entreprenören Stein Erik Myhre.

Netigate håller just nu på att bygga upp sin norska organisation, samtidigt som de har etablerat sig som en av de största aktörerna i Tyskland. De har även inom några års tid etablerat sig som den största aktören på den svenska marknaden.

Den självbemannade undersökningsmarknaden växer. Många verksamheter vill utvärdera sig, antingen från sina egna anställda, kunder eller andra typer av respondenter. På grund av marknadssituationen i Norge har prisnivån varit ovanligt hög här, säger Stein Erik Myhre.

Myhre var en central person i uppbyggandet av Jobline och senare i Monster Skandinavien. Det var även styrelseordföranden i Netigate, Tom Nyman, som var VD i Jobline International och operativ chef för Joblines europeiska verksamhet.

Branschen börjar bli en volymindustri. Verktygen blir viktiga, inte analyserna från konsultbyråer. Vi räknar med att den skandinaviska marknaden för undersökningar ligger på runt sex miljarder kronor årligen. En större del av undersökningsbranschen går från papper och telefon till onlinebaserade lösningar. I likhet med utvecklingen av rekrytering från papper till Internet ser vi en strukturell förändring på marknaden inom undersökningar – de traditionella aktörerna sliter med höga kostnader till skillnad från oss internetaktörer, säger Myhre.

Netigate erbjuder bland annat väl utarbetade frågeformulär för HR-undersökningar, marknadsundersökningar, kundundersökningar, webbplatsundersökningar samt utvärderingar av produkter, tjänster och aktiviteter. Enligt Gartners analyschef Jim Davies har marknaden för återkoppling från olika målgrupper en tillväxt på mer än 10 procent, vilket är mycket högre än till exempel CRM-marknaden.

– Det som driver på utvecklingen är den ökade efterfrågan från företagen som förstår att kundupplevelsen är central i dagens konkurrenssituation, säger han.

– De traditionella analysbyråerna genomför också online-undersökningar. Vi ger våra kunder tillgång till en Europeisk panel, som kan utvärdera företag och produkter, samt bidra med ny information. Detta innebär att även offentliga undersökningar är på väg att försvinna, säger han.

Netigate är finalist i Red Herring 100 Europe och är bland de 50 snabbast växande IT-företagen i Sverige enligt Deloitte Technology Fast 50.

För ytterligare information:

VD Stein Erik Myhre, Netigate Norge
stein-erik.myhre@netigate.no

Marknadschef Jennie Gustavsson, Netigate AB
jennie.gustavsson@netigate.se
www.netigate.no

Fakta om Netigate:

Netigate är ett av Sveriges och Europas största och snabbast växande företag inom webbaserade undersökningar. Vår företagsidé är att ge företag och organisationer inom den privata och den offentliga sektorn möjlighet att genomföra avancerade undersökningar enkelt via Internet. Netigate har fått flera utmärkelser de senaste åren; Deloitte Technology Fast 500 EMEA både 2008 och 2009, Red Herring Finalist EMEA 2010 och är en av Dagens Industris Gaseller 2008 och 2009.

Idag har Netigate över 50 anställda med huvudkontor i Stockholm och kontor i Berlin, Malmö, Oslo, Warsawa och i Wiesbaden.

Läs mer på www.netigate.se

Netigate tillhandahåller lösningar och tjänster för undersökningar via webben och mobilen. Vi ger dig och din organisation möjlighet att genomföra avancerade undersökningar enkelt.

Netigates huvudkontor finns i Stockholm och vi har ytterligare kontor i Malmö, Oslo, Warszawa, Berlin och Wiesbaden, Tyskland. Vi har många av Europas mest intressanta företag som kunder och vi är glada att bidra till deras framgång!

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom