Internationell klusterledarutbildning

Nyhet   •   Jun 24, 2019 08:56 CEST

I måndags fick NetPort Science Park besked från Utbildnings- och Högskolerådet (UHR) att vi beviljats ca 4 MSEK från Erasmus+ till ett projekt för att ta fram en internationell utbildning för klusterledare. Projektet genomförs tillsammans med utbildningsaktörer och kluster i Finland, Tyskland och Litauen.

Syftet med projektet är att definiera rollen för en Klusterledare, och därigenom förbättra ledarskapet inom kluster i Östersjöområdet. En önskad effekt av projektet är ökad innovation, hållbar tillväxt och internationalisering för företag i Östersjöområdet.

I Europa finns idag nästan 1000 kluster, varav drygt 200 i Östersjöområdet, där syftet är att samverka för innovation, hållbar tillväxt och internationalisering. Ett exempel på kluster är NetPort Energikluster med ett 50-tal medlemmar och samverkanspartners i Blekinge. Kluster drivs och leds av klusterledare med olika bakgrund och kompetens och det finns idag ingen klar definition på rollen som Klusterledare, däremot finns några utbildningsarrangörer främst i södra Europa som erbjuder kurser.

Projektet, som ska planera och ta fram underlag för och därefter göra ett pilottest av utbildningen i fyra olika moduler, startar den 1 september och pågår i tre år.

Projektpartners:

NetPort Science Park

Hyper Island

Merinova (Finland)

Vaasa Universitet, Levón institute (Finland)

LITMEA (Litauen)

Kaunas Technical University (Litauen)

Technische Hochschule Wildau (Tyskland)

Kommentarer (0)

Kommentera