Miljoner i EU-medel för att stödja företag i Blekinge

Blekinge Business Incubator, Blue Science Park, NetPort Science Park och Techtank har beviljats närmare 9 miljoner kronor från EU för projektet Framtidskompetens i Blekinge som startar 1 mars 2019. Projektet ska stödja och utveckla små och medelstora företag att bli mer effektiva i sin kompetensförsörjning.

Projektet Framtidskompetens i Blekinge ska hjälpa företag att kan bli bättre på att attrahera, utveckla och behålla personal. Genom coachning och kompetenshöjande insatser stöttas företagen med bland annat kompetensförflyttning, talangattraktion, rekrytering och employer branding.

Kompetensförsörjning är ett ständigt aktuellt ämne för många medlemmar hos NetPort Science Park

- Vid intervjuer som föregick vårt arbete med att skapa en ny strategi för NetPort Science Park, framkom det ett stort behov av att få stöttning i arbetet kring kompetensförsörjning, berättar Kerstin Nensén, verksamhetschef, NetPort Science Park. Vi beslutade att genom projektet Framtidkompetens Blekinge kan vi tillgodose medlemmarnas behov. Det kan handla om kompetensutveckling inom t ex ledarskap, bemötande, kommunikation, coachning samt hur man attraherar den kommande yngre generationen. Forskning visar att för många av morgondagens medarbetare är det viktigt att arbeta i en organisation som står i samklang med de egna värderingarna. Jämställdhet, hållbarhet och ett aktivt mångfaldsarbete är några exempel på egenskaper som efterfrågas.

Projektnamn: Framtidskompetens i Blekinge

Projektägare: Techtank

Partners: Blekinge Business Incubator (BBI), Blue Science Park, NetPort Science Park

Projekttid: 1 mars 2019 - 28 februari 2021