Nu startar internationell sommarskola i smart fjärrvärme

I dag inleds en veckas digital sommarskola inom fjärrvärme och -kyla. Sommarskolan arrangeras för första gången i svensk regi och syftar till att ge unga européer ny kunskap kring hållbarhet, energi, artificiell intelligens och framtidens smarta samhällen.

Sommarskolan heter ”8th International online DHC+ Summer School” och arrangeras för åttonde året i rad av Euroheat & Power ­– den europeiska branschorganisationen inom fjärrvärme och -kyla. De svenska medarrangörerna är NetPort Science Park, NODA Intelligent Systems, Högskolan i Halmstad och Danfoss. Sponsorer för årets sommarskola är Karlshamn Energi och AAK AB.

Årets tema är AI

Årets tema för sommarskolan är “Creating a Sustainable Ecosystem in District Heating and Cooling using Artificial Intelligence”. Sommarskolan sker i digital form den 23 till 29 augusti 2020.

Sommarskolan är en veckas intensivutbildning med föreläsande experter från industri och akademi inom området “District Energy”. Under utbildningsveckan kommer deltagarna bland annat att utveckla nya kompetenser baserat på ny kunskap, skapa nätverk, få internationell erfarenhet och direktkontakt med industrin. Utbildningen hålls helt på engelska och de 25 deltagarna är unga studerande och professionella från hela Europa med ett stort intresse för fjärrvärme.

Delar ur veckans program:

• Grunderna inom fjärrvärme och -kyla, Sven Werner, seniorprofessor i energiteknik, Högskolan i Halmstad
  • Grunderna i dataanalys, Kobra Etminani, biträdande universitetslektor i informationsteknologi, Högskolan i Halmstad
  • Projektarbete baserat på fjärrvärmesystemet i Karlshamn med presentation för en expertjury med efterföljande prisutdelning, leds av Christian Johansson,VD, NODA
  • Affärsmodeller inom fjärrvärme, Kristina Lygnerud, Energy Department Manager, Svenska miljöinstitutet (IVL)
  • Kundrelationer och kommunikation, Marie Lindgren,Marknadsföringschef, Göteborg Energi
  • Workshop i dataanalys, Kobra Etminani, biträdande universitetslektor i informationsteknologi, och Slawomir Nowaczyk, professor i maskininlärning, Högskolan i Halmstad

Läs mer och se hela programmet på arrangörens hemsida:

NetPort Science Park:

Katarina Hansell, Projektledare, ansvarig Energikluster