Unika satellitmätningar sker i Karlshamn

NetPort Science Park, har på uppdrag av Trafikverket och Transportstyrelsen, genomfört experimentella satellitmätningar över Blekinge. Syftet är att förse uppdragsgivarna med underlag så de kan fatta optimala beslut kring framtida infrastruktursatsningar. Karlshamn har ett fördelaktigt geografiskt läge och ett intensivt flöde av trafik, tack vare både industri- och hamnverksamhet, som är omfattande. Detta ger goda förutsättningar att genomföra satellitmätningar med tillhörande analyser av tung fordonstrafik.

Detta arbete sker tillsammans med Blekinge Tekniska Högskola (BTH) och den breda kompetens som finns där med professorer, lektorer samt doktorander.

- I Karlshamn finns unika möjligheter med kompetens och verksamhet med analyser och mätningar inom logistikområdet, som även har starka kopplingar till näringslivet, berättar Mats Pettersson, Professor vid BTH.

- I förlängningen, handlar det om att utveckla och förbättra samhället, säger Samuel Henningsson, VD på NetPort Science Park, vilket är helt i linje med NetPort Science Parks verksamhetsidé.

Välkommen på presskonferens torsdagen den 8 december, kl 11.00.

Lokal: Zambesi, NetPort Science Park

På presskonferensen deltar representanter från NetPort Science Park och Blekinge Tekniska Högskola.

• Blekinge

NetPort Science Park är en kreativ mötesplats för människor, idéer och innovation som skapar hållbar ekonomisk tillväxt och samhällsutveckling på lokal och regional nivå. Här verkar idag 30 företag, 230 anställda och 350 studenter. Nu expanderar vi igen och 2018 öppnar vi upp för 450 nya arbetsplatser.