Bussbolaget med högst kundnöjdhet firar 10 år i branschen

Bussbolaget med högst kundnöjdhet firar 10 år i branschen

På söndag den 22 oktober är det 10 år sedan uppstickaren Nettbuss Bus4You äntrade persontransportbranschen med fyra specialdesignade bussar mellan Göteborg och Stockholm. Från starten 2007 har Nettbuss Bus4You kontinuerligt expanderat trafiken och kör idag mellan de största städerna i Sverige, Norge och Danmark. Den sammanlagda reslängden för bussarna är uppmätt till 849 varv runt jorden med närmare 4 miljoner resenärer. Flera bolagsframgångar har radats upp under åren och uppmärksammas i samband med 10-årsjubileumet genom en historisk tillbakablick.

– Det är välavvägda och långsiktiga investeringar i högkvalitativa bussar samt engagerad personal som har föranlett framgången vi ser idag. Hela bolagsvinsten återinvesteras i syfte om att tillhandahålla en bättre produkt för våra gäster och anställda, säger Robert Nyberg, vd för Nettbuss Travel AB där Nettbuss Bus4You ingår.

Från uppstickare till välrenommerat resebolag

De första bussarna kördes ut i trafik den 22 oktober 2007 och sedan dess har verksamheten vuxit genom framåtanda och strävsamhet inom bolaget. Ambitionen har hela tiden varit att erbjuda den bästa resan inom persontransport vilket är det som krävs i den konkurrensutsatta branschen. Inledningsvis bestod bolaget enbart av fyra bussar som körde sträckan Göteborg – Stockholm och slog sig in på marknaden bland de större etablerade resebolagen. Drygt ett år senare hade konceptet med de specialdesignade bussarna fått fäste och möjliggjorde expansion på Västkusten med dubbelt så många fordon.

Hållbara investeringar ger nöjda kunder

Det senaste årsresultatet visar en välmående verksamhet med stabil tillväxt trots de utmaningar som finns inom branschen. Bolaget har utökat trafiken med fler linjer, bussar och personal och sedan 2010 har Nettbuss Bus4You haft de nöjdaste kunderna enligt mätningar som utfärdats av Svenskt Kvalitetsindex (SKI). Det finns idag 32 Nettbuss Bus4You-bussar som trafikerar fem linjer mellan de största städerna i Sverige, Norge och Danmark. I jämförelse med antalet resenärer under det första helåret i trafik (2008) reser idag 12 gånger fler gäster med Nettbuss Bus4You med förhoppning om att ha en miljon resenärer per år.

2007 2017
Antal topplaceringar i SKI:  - 7
Antal linjer: 1 5
Antal flygplatsförbindelser:  0 3
Antal destinationer: 5 35
Antal bussar i trafik:  4 32
Antal anställda:  10 160

Nettbuss Travel AB är en del av svenska Nettbusskoncernen, som omfattar cirka 630 fordon och cirka 1 500 medarbetare med en omsättning på 1,4 miljarder SEK. Under våra varumärken Nettbuss express och Nettbuss Bus4You erbjuder Nettbuss Travel AB resor till över 35 destinationer inom Sverige, Norge och Danmark med 2740 avgångar per vecka. Den svenska koncernen är en del av Nettbuss A/S, som bedriver verksamhet i Norge och Sverige. Nettbuss Travel AB omsätter ca 200 miljoner SEK per år.