Smultronställe - Hallands blomsterodling i Falkenberg

Någon gång under 1920-talet bestämde sig Nils August Nilsson för att bli blomsterhandlare. Det exakta året och anledningen till hans karriärval har tyvärr förlorats i historien, men verksamheten finns kvar än idag. Hallands Blomsterodling drivs numera, nästan hundra år senare, av Nils Augusts sonsonson, Johan Nilsson, och finns i Ätradalen i Falkenberg.

Johan berättar att passionen för blommor och växter går i släkten och att han minns hur han arbetade som hjälpreda i växthusen som liten grabb. Han säger att det finns något visst i att kunna följa, sköta och hjälpa den lilla sticklingen på sin resa från liten och tanig, till att bli den vackra växt som sedan körs ut till butikerna.

PENSÉN - VÅR MEST FOLKKÄRA KLASSIKER

På Hallands Blomsterodling odlar de många olika växter, men just nu är det högsäsong för en av våra mest folkkära klassiker, nämligen pensén. En blomma som ger hopp om våren, är tålig, lättskött och fin långt in på sommaren. Johan har också märkt att pensén aldrig går ur tiden. Det finns trender inom det mesta, så även blommor, men pensén har genom alla år behållit sin popularitet, och blir bara mer och mer folkkär.

Just nu börjar penséerna, som har fått övervintra i kalla växthus för att bli riktig tåliga och fina, vakna upp från vinterdvalan. Penséer är härdiga och klarar av att stå ute även om gradtalet kryper under nollan. De är lättskötta och finns i en uppsjö olika färger, perfekta små färgklickar för krukor eller amplar på trappen efter en grå vinter.

Johans bästa odlartips för penséer: låter man plantorna gå i frö (blommorna vissnar), tror växten att den ska sluta producera nya blomskott och blomningen stannar av. Plocka därför bort blommor som vissnat innan fröbildningen börjar, då blommar penséerna gång på gång och en bra bit in i sommaren.

Hallands Blomsterodling är Svensk Sigill-certifierad och i växthusen odlas säsongsblommor med omvårdnad och varsamma metoder för att värna om miljön. Utöver detta ligger verksamheten i Ätradalen på ett vattenskyddsområde, något som ger dem ett extra ansvar att vara försiktiga med närmiljön.

Företaget odlar många olika klassiska säsongsblommor som penséer, pelargoner och julstjärnor, men experimenterar även med att ta fram nya produkter för den svenska marknaden som exempelvis medelhavsväxter anpassade för vårt klimat.

I växthusen är det dock svårt att tänka på frostnätter och kyliga dagar. Där är det alltid ljust och det hålls en jämn temperatur för att passa just de blommor som växer där då. I ett av växthusen råder det just nu medelhavsklimat för att locka fram lavendel- och pelargonsticklingarna, i ett annat är det friskt och kyligt för att passa penséerna.

Med noggrannhet och omvårdnad odlas allting så naturligt som möjligt i Ätradalen för att få fram vackra blommor som förgyller människors omgivning över hela landet.

• smultronställen

• Falkenberg