Evergrande Group ny majoritetsägare i NEVS AB

Evergrande Group i Kina har förvärvat 51% av aktierna i NEVS AB. Evergrande Group är en välkänd koncern i Kina, som finns med på Fortune Global 500 list. Bolagets verksamheter omfattar fastigheter, hälsoprodukter, hi-tech-företag och kulturturism.

NEVS AB i Trollhättan grundades 2012 när Kai Johan Jiang köpte konkursboet efter Saab Automobile. Sedan dess har han varit företagets majoritetsägare.

Under de sex år som gått har NEVS byggt en helt ny bilfabrik i Tianjin, Kina, och har nu startat bygget av ännu en fabrik, i Shanghai, Kina, utöver den befintliga bilfabriken i Trollhättan.

Att göra detta och att utveckla nya elbilar och olika transportlösningar för framtiden kräver mycket kapital. Därför har företaget en längre tid letat efter nya starka investerare.

I dag står det klart att Evergrande Group kommer att bli ny huvudägare, med 51% av aktierna i NEVS AB, med syftet att göra bolaget till en global ledare inom smarta och hållbara transporter. Kai Johan Jiang, med sitt bolag National Modern Energy Holdings, kommer att äga 49% av aktierna.

"Jag är mycket nöjd med den här uppgörelsen. Den innebär att NEVS får en finansiellt stark huvudägare, som också har ett intresse av att utveckla vår vision om framtidens hållbara mobilitetslösningar", kommenterar Stefan Tilk, koncernchef för NEVS.

"Detta, i kombination med Kai Johan Jiangs starka drivkraft och entreprenörsförmåga gör att vi nu får mycket goda förutsättningar att nå våra mål", tillägger han.

Fakta Evergrande Group

Evergrande Group owns four listed subsidiary companies, i.e. Evergrande Health (0708.HK), China Evergrande (3333.HK), HengTen Networks (0136.HK) and Calxon (000918.SZ. Evergrande Group has accumulated total assets of RMB 1.77 trillion and achieved annual sales of RMB 550 billion, paying over RMB 200 billion in taxes and donating over RMB 11.5 billion to charity. It has 140,000 employees and creates more than 2.6 million jobs every year, ranking 230th in the Fortune Global 500 list and listed in the top 100 Global Brands.

Evergrande Health Industry Group listed in Hong Kong is a subsidiary company of Evergrande Group that focuses on health industry.

NEVS är en unik kombination av svensk erkänd ingenjörskonst och banbrytande kinesiskt entreprenörskap inom den förnyelsebara energisektorn. NEVS grundades 2012 och vår vision är att forma mobilitet för att tillsammans kunna skapa en mer hållbar framtid. Vi riktar oss till alla som letar efter smartare, grönare val av färdmedel och till städer som är under utveckling och satsar på effektivare infrastrukturer. Våra hållbara mobilitetslösningar ger oss möjligheten att göra positiva val och förbättra livskvaliteten för alla. För mer information, besök oss gärna här www.nevs.com