NEW NORDIC HEALTHBRANDS NIOMÅNADERSRAPPORT Q3 JANUARI - SEPTEMBER 2011

Pressmeddelande  •  2011-10-31 09:20 CET

Årets nio första månader
· New Nordic koncernens omsättning i lokala valutor ökade med 13,6 procent under årets nio första månader. Efter omräkning till SEK uppgick omsättningen till 151,3 (143,1) MSEK
· EBITDA ökade med 42 procent till 13,3 (9,3) MSEK. Koncernens resultat efter skatt ökade till 2,9 (-1,7) MSEK, motsvarande SEK 0,47 (-0,27) SEK per aktie.

Tredje kvartalet
· New Nordic koncernens omsättning i lokala valutor ökade med 14,5 procent under årets tredje kvartal. Efter omräkning till SEK uppgick omsättningen till 51,6 (46,7) MSEK.
· EBITDA ökade med 19 procent till 6,1 (5,1) MSEK. Koncernens resultat efter skatt ökade till 1,1 (0,2) MSEK, motsvarande 0,17 (0,03) SEK per aktie.

Kommetarer från Karl Kristian Jensen, VD
Under kvartalet har vi haft tillväxt i både försäljning och lönsamhet. New Nordic har ökat försäljningen i lokala valutor med över 14 procent i kvartalet. Vi har haft bra omsättningstillväxt i Nordamerika och övriga Europa och en mindre tillväxt i Norden, där vi upplever, att marknaden är utmanande. Bruttomarginalen var 59% under kvartalet. Rörelsemarginalen steg till 7,9%.

Det rådande ekonomiska läget i Europa och Nordamerika är tufft, men vi har en stark affärsidé och vi växer i försäljning och lönsamhet. Speciellt Nordamerika representerar en enorm tillväxtpotential för bolaget de kommande åren.

Certified Advisor
New Nordic Healthbrands AB:s Certified Advisor är Mangold Fondskommission AB.

Kommande rapporttillfällen
9 mars 2012 Bokslutskommuniké 2011-01-01 - 2011-12-31
30 april 2012 Tremånadersrapport 2012-01-01 - 2012-03-31
30 april 2012 Årsstämma 2012
31 juli 2012 sexmånadersrapport 2012-01-01 - 2012-06-30

Rapporten i sin helhet bifogas.

Malmö den 31 oktober 2011

Marinus Blåbjerg Sørensen
Styrelseordförande

Jessica Tyreman

Carola Määttä

Göran Lundquist

Karl Kristian Bergman Jensen
Styrelseledamot och verkställlande direktör.

Kontakter:
Karl Kristian Bergman Jensen, VD, kk@newnordic.dk +46 40 23 64 14
Marinus Blåbjerg Sørensen, CFO marinus@newnordic.dk +45 46 32 33 44

New Nordic Healthbrands AB (publ)
Södra Förstadsgatan 3
SE-211 43 Malmö
www.newnordic.se

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
New Nordic Delårsrapport Q3 2011.pdf

Mer information från beQuoted
Nyhetssida New Nordic

Om New Nordic Heathbrands
New Nordic Heathbrands AB (publ) grundades i 1990 och är listad på First North NASDAQ OMX Stockholm. Företagets affärsidé är att erbjuda de mest relevanta och effektiva naturläkemedel och kosttillskott på marknaden. New Nordic är nordens ledande leverantör av örtbaserade produkter. I dag finns New Nordics produkter i över 30.000 apotek och hälsokostaffärer världen över. Företagets hemmamarknad är Skandinavien och Nordamerika. 2010 uppgick omsättningen till 195 MSEK. Ytterligare information finns på www.newnordic.se.

Om du vill öppna texten i din webbläsare klicka här

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom