Stockholms Skrivbyrå AB

10 tips för bättre placering i sökmotorerna

Nyhet   •   Jul 05, 2013 09:56 CEST

Det spelar ingen roll hur bra din webbplats är. Finns den inte med på första eller andra sidan hos sökmotorerna är risken stor att den inte besöks. Sökordsoptimering är inget hokus pokus. Med hederligt och tålmodigt arbete kan du få din webbplats att stiga i sökmotorernas träfflistor.

SEO står för search engine optimization och är en viktig byggsten för att lyckas på webben. Hela 75 % av alla internetbetalningar börjar med en sökning. Vi vill hittas och vi vill vara synliga för våra kunder eller potentiella kunder och det blir vi genom att hamna högt upp i träfflistan.

Du får sex gånger fler besökare om du finns med på första sidan på Google. Varje dag använder de flesta av oss sökmotorer för att hitta något vi söker. Google är överlägset störst med sina 78 % och långt därefter kommer Yahoo! på 6 %.

Precis hur Googles sökresultat fastställs är inte så lätt att hålla koll på eftersom kriterierna ändras med jämna mellanrum. Målet är att det inte ska gå att lura sökmotorn, utan att den ska lyfta de resultat som faktiskt är mest relevanta för den som söker.

1. Uppdatera sidan ofta
Se till att uppdatera din webbplats ofta. Sidor som nyligen uppdaterats premieras av Google. Se till att blogga, publicera nyheter eller lägga in ett automatiskt flöde från Twitter, Facebook eller någon annan social kanal.

2. Publicera bra innehåll
En hemsida med relevant och korrekt innehåll rankas högre än motsatsen. Håll din målgrupp i tanken när du skriver texter till webben och ge dem det de vill ha.

3. Välj ut några nyckelord
Vilka ord söker dina kunder och potentiella kunder på? Vilka ord vill du och din verksamhet bli förknippade med? Forma din webbplats efter dina utvalda sökord och välj inte för många. Använd nyckelorden i rubriker, mellanrubriker, i sidans titlar och i länkar. Det är ett plus om sökorden finns i domännamnet också. Men, ett överdrivet användande av nyckelorden i löpande texter kan straffa sig. Använd dem, men med måtta.

4. Märk bilder och filmer
Använd dina nyckelord när du döper bilder och filmer. Använd även nyckelord i bildernas ALT-texter.

5. Underskatta inte länktexterna
Lägg energi på att formulera dina textlänkar. Det hjälper besökaren att hitta rätt och med rätt ord i länkarna kan du klättra i sökmotorerna.

6. Försök att få andra att länka till dig
Google tittar på hur många webbplatser som länkar till din webbsida. Om välbesökta webbplatser länkar till din sida klättrar den i sökmotorerna.

7. Ha besökaren i tanken
Att bygga en webbplats enbart för att klättra i sökmotorerna är sällan lyckat. Har du en webb som i första hand är kundanpassad blir den automatiskt omtyckt av sökmotorerna, då de är skapade för att bedöma sidan på samma sätt som en människa skulle ha gjort.

8. Ha koll på meta-taggarna
Se till att dina meta taggar är relevanta och att de inte är för många. Tänk även till när du skriver sidans meta description. Om du inte vet hur du kontrollerar eller ändrar meta-koden, prata med den som är ansvarig för webbplatsen.

9. Var tålmodig
Var fokuserad och uthållig. Ju längre en webbplats har funnits desto mer gillas den av sökmotorerna.

10. Analysera
Använd tex Google Analytics för att läsa statistik och analysera den. Besökarnas beteende kan ge dig svar på vad som fungerar och inte. Kanske behöver du justera något?

____________________________________
Stockholms Skrivbyrå gör tre saker:

Vi skriver

Företag, myndigheter och byråer tar vår hjälp för att skriva texter till webb, nyhetsbrev, sociala medier,

tidningar och andra trycksaker.

Vi bemannar
Vi sköter bemanning och rekrytering av copywriters, webbredaktörer och andra skrivande kommunikatörer och marknadsförare

Vi utbildar
Vi håller kurser i ämnen som rör bland annat copywriting, storytelling, sociala medier, pr och internkommunikation.