film2home

2011 ett jubileumsår för tillgänglig film

Nyhet   •   Nov 24, 2011 15:00 CET

Att trenden går mot ”on demand” – att vi vill ha underhållning när och hur vi själva bestämmer – är nog de allra flesta konsumtionsanalytiker överens om. När det gäller film, händer mycket för att skapa en större tillgänglighet och flexibilitet.

10årsjubileum för VOD

Idag, på 2010-talet, börjar tiden komma ikapp de moderna filmtjänsterna. Men det var i milleniets början som Bonver Entertainment lanserade den allra första tjänsten för ”video on demand” i Norden. Premiären ägde rum år 2001 i ett slutet nätverk i Gävles kommunala bostadsbolag, men blev snart ett koncept för det öppna internet.

5årsjubileum för laglig nedladdning

När nedladdning av film blev en företeelse i början av 2000-talet, påtalades gärna bristen på lagliga alternativ. Filmbolagen behövde informeras om efterfrågan och 2006 kunde film2home erbjuda världens första film för laglig nedladdning över internet.

Dags för världspremiär igen

När Nordens första och största online-tjänst för streamad film integreras med uthyrning av DVDer och Blu-Rays i butik, är det dags för en ny världspremiär. Under hösten dyker film2home upp i cirka 800 butiker i Sverige, där kunden erbjuds film både i fysiskt medium och online. Den kund som på nätet väljer sin hembutik, kan bland annat få lokala erbjudanden i sitt nyhetsbrev.