Skyscanner

5 fantastiska skidorter

Nyhet   •   Okt 15, 2010 15:38 CEST

Har du inte bestämt dig vart du ska åka på skidsemester i år? Här är fem tips på fantastiska skidorter för den kommande vintersportsäsongen från Skyscanner.se.

Whistler, Kanada

Whistlers välskötta backar och bekvämligheter i världsklass gör att staden regelbundet toppar listorna över världens bästa skidorter. Whistler var värd för en stor del av 2010 års vinter-OS och i den olympiska byn bodde över 2500 atleter. Idag har den olympiska byn gjorts om till bostäder. Hitta flyg till Kanada.

Tignes, Frankrike

I skidorten Tignes, ansluten via skidsystemet med staden Val d´Isére, avgjordes de alpina grenarna i OS 1992. Området består av fem byar - Le Lavachet, Val Claret, Tignes Les Boisses, Tignes-les-Bréviéres och Tignes le Lac. Detta stora område, känt som Espace Killy, erbjuder över 90 skidlifter och mer än 44 kilometer skidspår. Tignes ligger ungefär 3500 meter över havet vilket innebär att orten är ett säkert kort för den som söker den bästa snön i Alperna. Flyg till Frankrike.

St Anton, Österrike

Det populära feststaden St Anton är en av de mest pittoreska i hela Alperna och de vildaste festerna äger rum här på barer som exempelvis Krazy Kanguruh och Mooserwirt. Regionen Arlberg har över 260 kilometer pister och 82 lifter. Några andra fantastiska skidorter här är Lech, St. Christoph och Stuben som erbjuder varierande backar för både nybörjare och proffs.

Soll, Österrike

Denna populära österrikiska skidort är välkänd för sina after-ski barer belägna alldeles intill backarna. Området är också mycket lämpligt för nybörjare med många enkla backar belägna i anslutning till de avancerade. De mest imponerande vyerna i området upplevs från liften Hohe Salve som också har en restaurang. I området bor du billigt i jämförelse med andra österrikiska skidorter. Flyg till Österrike.

Chamonix, Frankrike

Den vackra staden Chamonix i Frankrike är ett utmärkt semesterval, även för de som inte åker skidor. Staden är rik på fina restauranger och barer och härifrån är det inte långt till Mont Blanc, Europas högsta punkt. Två av de bästa barerna i Chamonix är Jekyll, bakom Chamonix Sub, och Chambre Neuf, där det ofta dansas på borden. Runt om i Chamonix finns statyer som alla är vända åt samma håll- mot imponerande Mont Blanc som dominerar denna stad.

Om Skyscanner:

Skyscanner är en flygsökmotor som söker igenom hundratals flygbolag och resebyråer för att hitta de absolut bästa tillgängliga flygpriserna i världen. Använd vårt smarta verktyg för att hitta de billigaste dagarna att flyga på och de billigaste destinationerna att flyga till.

Presskontakt:
Kristin Andersson