S.C.A.M Gallery

7 februari – världens bästa konst no 2

Nyhet   •   Feb 07, 2013 16:32 CET

Det har gått två fantastiska månader sedan starten av SCAM Gallery. Gensvar från kunder, konstnärer, konstmässor och museer har varit otroligt. Det märks att fler och fler börjat upptäcka världens bästa konst!

Sveriges offentliga organ har däremot en tudelad inställning till konstformen. Vi har en av världens hårdaste anti-klotter/graffitilagar som lett till stängda graffitikurser, stoppade annonseringar för graffitievenemang och avskedade gatukonstvandringsguider. Samtidigt anordnar Riksteatern varje år Art of the Streets samt driver den ideella organisationen graffitifrämjandet som har till syfte att höja ”graffitins status som konstnärligt uttryck”. I höstas anordnade Kulturhuset den hyllade utställningen Street Smart.

I Göteborg på Röda Sten fortsätter gatukonstens intåg i de traditionella salongerna med utställningen ”Mynningsladdare” som öppnar på lördag den 9 februari 2013. Hälften av utställningens 10 konstnärer finns representerade på SCAM vilket mer eller mindre bevisar Göteborgs extremt goda smak! SCAM’s Blue / Carolina Falkholt curerar utställningen som fokuserar på den inneboende motsättningen mellan street art och de etablerade konstinstitutionerna.

Själv tycker jag att Carolina Falkholts bilder nedan bevisar gatukonstens mest grundläggande axiom: Den är magisk utomhus, bra på duk men kan även sälja en och annan läsk…

Vill ni se mer av Blue / Carolina Falkholt så rekommenderar jag avsnitt 4 av SVT’s “Konstkuppen” där hon åker tillbaka till sin hemstad och får kommunens tillstånd att måla en vägg på sin högstadieskola.

Allt gott!

//Felix