ABE Partners

7 skäl att dra tillbaka er dotbrand-ansökan

Nyhet   •   Jun 12, 2013 10:18 CEST

Efter ett uppehåll är vi återigen tillbaka och idag tänkte vi återge en post från Domain Name Wire, en alldeles utmärkt källa till intressanta nyheter från domännamnsvärlden. Det ständigt aktuella New gTLD Program diskuteras och denna gång avhandlas de så kallade dotbrand-ansökningarna, det vill säga de ansökta toppdomänerna som består av ett varumärke eller firmanamn. Det finns ett antal företag med svensk anknytning som ansökt om just sådana, närmare bestämt nedan:

ABB (ABB Ltd)
AEG (Electrolux)
ERICSSON (Ericsson)
IKANO (Ikano S.A.)
SANDVIK (Sandvik AB)
SANDVIKCOROMANT (Sandvik AB)
SAS (SAS AB)
SCA (Svenska Cellulosa Aktiebolaget)
VOLVO (Volvo Holding Sverige Aktiebolag)
WALTER (Sandvik AB)
XPERIA (Sony Mobile Communications AB)

Domain Name Wire ger 7 starka skäl till att det är läge att dra tillbaka sin ansökan och därigenom få tillbaka största delen av ansökningsavgiften.

1. Det är svårt att formulera hur ni ska använda er dotbrand. Ledningen kommer snart att efterfråga en implementeringsplan om så inte skett. Nu behöver ni ta ställning till hur ni verkligen ska använda era nya domän, för ni ska väl knappast övergå från er .com till er nya dotbrand?
  2. De kostar väldigt mycket. Även om 185.000 dollar må vara lite pengar för multinationella företag, utgår de säkert en betydande del av budgeten för den specifika avdelningen som får bära kostnaden. Ställ kostnaden i relation till vad annat ni kunde gjort för pengarna.
  3. Om varumärkes-TLD:er visar sig framgångsrika kommer det att komma en ny ansökningsrunda. I nuläget vet ingen om dessa dotbrands kommer att innebära någon fördel för företagen, men om så visar sig vara fallet kan ni vara säkra på att det kommer komma en ny ansökningsrunda.
  4. Många av de stora drakarna struntade i att ansöka om sina namn. Ett argument som säkert använts är att ”alla andra” kommer att ansöka om sina namn. Nu när listan är släppt har det visat sig att många av de största företagen inte ansökt om sina namn och varumärken, såsom Paypal, Facebook och Twitter.
  5. Regelverket från ICANN ändras hela tiden vilket innebär massor mer merarbete och extrakostnader för alla som ansökt. Förutom de oväntade kostnaderna krävs även mer information från de ansökande, i många fall information som kan vara affärskritisk och sekretessbelagd.
  6. Ni behövde inte oroa er för defensiva registreringar trots allt. Trots alla varningar under ansökningstiden har det visat sig att det inte fanns någon mening att defensivt registrera sina varumärken. Föga förvånande visade det sig att eventuella bedragare och piratkopierare inte var så intresserade av att spendera hundratusentals dollar för att registrera någon annans varumärke.
  7. New gTLD Program var aldrig avsett för dotbrands. Flertalet regler i ansökningsguiden har i efterhand anpassats för att även vara applicerabara på dotbrand-ansökningar, vilket innebär att dotbrands är en efterhandslösning. Om de visar sig framgångsrika kommer det komma en ny runda med bättre anpassade regler.

För den intresserade efterföljdes artikeln av många intressanta kommentarer som visar att det finns många olika åsikter kring dessa nya toppdomäner. Det kommer sannerligen bli intressant att se vilka spekulationer som slår in och vilka som visar sig vara helt felaktiga.