MIP - Malmö Ideella föreningars Paraplyorganisation

8 dagar kvar till Ledardagen i Malmö

Nyhet   •   Maj 06, 2014 09:21 CEST

Gratis inträde. Ingen föranmälan behövs. Onsdagen den 14 maj mellan kl 16-21 genomför vi Ledardagen i Malmö. Platsen är Moriska Paviljongen i Malmö Folkets Park.

14 maj är Ledarens dag i Malmö. Med ledare menar vi ideella ledare, ideella krafter, förtroendevalda, anställda, tränare, ledare, cirkelledare, ideellt engagerade, frivilliga eller volontärer etc.

Att arbeta professionellt med sport marketing skapar bättre förutsättningar för att driva och utveckla en verksamhet Anders Ericsson, JPC.. Spegelsalen kl 16.05.
Sport Marketing, är en heltäckande lärobok inom sitt ämnesområde, anpassad efter svenska förhållanden. Detta innebär konkret att boken utgår från den svenska idrottsbranschen. Vidare bygger boken på svenska erfarenheter inom större idrottsorganisationer, inom idrottsföreningar och inom professionella evenemang som till exempel Vasaloppet och Swedish Open i Båstad.

Bli en IT-superhjälte i din förening! Simon Tullstedt från Tech Soup
Genom TechSoup får organisationer och stiftelser tillgång till donerade IT-produkter från leverantörer som Microsoft, Cisco och SAP. TechSoup är på plats för att berätta hur ni kan göra för att spara pengar och få tillgång till de senaste, bästa IT-lösningarna. Spegelsalen kl 19.40.

Nytt med europeiska socialfonden 2014-2020 Andreas Larsson från Svenska ESF-Rådet
Arbete och nya möjligheter till alla. En översiktlig presentation av syfte och innehåll i förslaget till socialfondsprogram för 2014-2020. Välkommen till Spegelsalen kl 17.40.

Juridik i ideella föreningar Karin Källström från Idealistas
Det finns ingen lag för ideella föreningar. Betyder det att de ideella föreningarna lever i ett juridiskt vakuum? Förstås inte. Karin Källström klargör var de juridiska gränserna går, och vilka förutsättningar den svenska staten genom lag ger oss för att utnyttja vår rätt till föreningsfrihet. Spegelsalen kl 17.40.

Fairtrade – är det nåt för föreningslivet? Emma Gullstrand från ABF Malmö kl 16.10 i Spegelsalen.

Framtidens idrottsförening – vansinnigt viktiga vägval Marie Hilmersson och Linne Jönsson, SISU Idrottsutbildarna. Vi lever i en värld av ständig förändring. Som förening och person kan man välja att antingen skaffa sig kunskap om de saker som pågår och göra något aktivt med den kunskapen. Eller så kan man välja att lägga framtiden åt sidan och fortsätta som man alltid har gjort. Sätt din förenings framtid på dagordningen, redan idag! Spegelsalen kl 20.00.

Skandaler – hur kan dom stoppas? Gabriella Fredriksson, PwC
Varför skandaler uppstår, hur kan man förebygga och vad bör man göra när skadan är skedd. Välkommen till Spegelsalen kl 19.00

Att leda utifrån sin idé Cecilia Elmqvist från Idealistas kl 19.20. Att ha sin organisations idé i fokus för sitt ledarskap är ett sätt att levandegöra för medlemmar och andra vad organisationen står för.

Ledardagen medskapare; föreningar i Malmö, organisationer i Sverige, MIP, MISO, Malmö stad, Sparbanksstiftelsen Skåne och Moriska Paviljongen.