Barnkalas

Årets julklapp för barn? Världens äldsta leksaksbutik spekulerar

Nyhet   •   Sep 23, 2014 19:47 CEST

Det kan tyckas tidigt att börja spekulera i vilken årets julklapp för barn blir år 2014 men branschen har redan börjat ladda inför julruschen. Tidigare än någonsin, som alltid. Det finns dock en grupp människor, utöver nasare, som alltid är först ute vad det gäller att drömma om volyminköp av julklappar - barnen. Men vad kommer bli årets julklapp för barn då?

Den anrika engelska kedjan leksaksbutiker (första butiken är äldst i världen och öppnade redan 1760) har länge gjort en årlig topplista över vilka julklappar för barn som de tror kommer bli de mest inköpta under året. Så här ser deras lista ut i år.

1. My friend Cayla, en uppkopplad docka som kan svara på frågor likt Siri (alltså, bara engelska än så länge.)
  2. Play-doh Doh Vinci style för 3D-printers.
  3. Kidizoom smartklocka.
  4. Barbieväska med hundra olika färger som det går att skifta mellan med ett enkelt knapptryck.
  5. Teksta T-Rex, en leksaks-dinosaruie.
  6. Leap Frog Leap, TV-någon form av TV-dosa för småbarn.
  7. Transformers-dockan Chomp and Stomp.
  8. BoomCo Rapid Madness Blaster-geväret.
  9. Dockorna Elsa & Anna från Disney-filmen Frusen.
  10. Xeno, ett interaktivt monster som kan prata. Verkar mycket rolig, men vi tror tyvärr inte den kommer i en svensk version redan i år.

Läs mer om bra klappar till barn i alla åldrar. på Barnkalas.eu.

Årets mest populära julklappar för barn kommer i övrigt att bli:

Surfplattor uppskattas av de små och då de sjunker i pris blir de också mer attraktiva att köpa som julklapp. iPad är dock fortfarande för dyr för de minsta barnen, men det finns som sagt dugliga, bra mycket billigare alternativ.

Microsofts och Sonys nya spelkonsoler Xbox One respektive Sony Playstation 4 sålde bra i fjol, men då fanns det lite spel. Nu finns det dock fler spel och försäljningen kommer gå upp.

Det samma gäller smartphones. Det blir allt vanligare att även mindre barn får en mobiltelefon, och några företag har börjat lansera mobiler som riktar sig enkom till barn. Men räkna inte med att svenska småttingar springer omkring med Iphone 6 plus i januari...

Intresset för pedagogiska leksaker växer då man inser att barnen behöver lära sig saker och ting som datorn helt enkelt inte kan tillgodose. En bra trend.

Det samma gäller intresset för klassiska sällskapsspel. Många föräldrar uppmuntrar sina barn att lämna datorn eller spelkonsolen och spela med brädor och pjäser. Marknaden för sällskapsspel är långtifrån död och det lanseras hela tiden spännande alternativ.

Träleksaker är ett miljövänligt alternativ för den som vill ge sitt barn en klassisk leksak.

Några av ovanstående leksaker och prylar kommer definitivt att bli årets mest sålda julklapp för barn 2014.