Virtual Intelligence VQ AB

Årets stora juristevent snart slutsålt – missa inte VQ Forum och Årets Advokatbyrå den 14 november!

Nyhet   •   Okt 23, 2012 07:55 CEST

Årets stora juristevent går av stapeln den 14 november, när VQ Knowledge and Strategy Forum och Regi/Årets Advokatbyrå tillsammans med InfoTorg anordnar en heldag med fokus på strategiska frågor och trender på den affärsjuridiska marknaden. Intresset har varit så stort att konferensen är på väg att bli fullbokad med deltagare från hela Europa.

VQ Knowledge and Strategy Forum är en internationell konferens som anordnas för tredje året i rad, med internationella talare av högsta klass. Temat för konferensen är den förändrade juridiska marknaden med nya aktörer och prispress, alternativa prismodeller och behovet av innovation, bättre användande av teknik och utvecklande av nya juridiska tjänster för att möta marknadens krav på mer kostnadseffektiv juridisk rådgivning.

Årets huvudtalare är Susan Hackett, som under 22 år varit senior vice president för den amerikanska bolagsjuristföreningen och som är känd som ”the voice of the in-house bar” och för hur hon har fått bolagsjuristerna att samverka i sina krav på advokatbyråerna.

Nyligen intervjuades Susan Hackett av InfoTorg News och gav sin syn på trenderna på juristmarknaden med kärvare ekonomiska förutsättningar, starkare bolagsjurister, utvecklingen av nya, tekniska tjänster och krav på nya prisupplägg och affärsmodeller för advokatbyråer.

- Det fanns en tid då advokatbyråerna satt i ett guldläge gentemot sina företagsklienter. Bolagsjuristen satt på budgeten, men det var den externa byrån som drog upp riktlinjerna. Debitering per timme var standard och man kunde ta betalt för samma kunskap gång på gång. Då var juristens roll omhöljd av ett magiskt skimmer och kunskapen tycktes trollas fram ur en hemlig låda. Den tiden är förbi. Juridik handlar fortfarande om sofistikerat arbete, men du behöver inte nödvändigtvis ha en juridisk utbildning för att utföra alla delar av det. Advokaterna behöver sätta fart på sin egen utveckling, annars riskerar de att bli utan jobb, säger Susan Hackett.

Läs mer om Susan Hacketts analys av de fem viktigaste trenderna på juristmarknaden här:  ”Nya affärsmodeller krävs för byråernas överlevnad”

På VQ Forum deltar även flera andra mycket välkända amerikanska och engelska talare, som t.ex. den internationelle advokatbyrårådgivaren Chris Bull, tidigare vd för Osborne Clarke och operativ chef för outsourcing-företaget Integreon.

Chris Bull deltog nyligen i ett mycket intressant samtal med entreprenören och tidigare vd på juristbyrå Erik Fors-Andrée, om hur djupgående förändringarna i juristbranschen egentligen är och vilka farorna är. Hela diskussionen med analys finns att läsa på vd-bloggen: ”Disruptiv förändring i juristvärlden?”.

Övriga medverkande på VQ Forum är bl.a. Eric Hunter, prisbelönt och omtalad KM-och innovationschef på advokatbyrån Bradford & Barthel, David Fitch, KM-chef på Latham & Watkins, Charles Christian, en av världens mest inflytelserika legal tech-kommentarorer som har bevakat utvecklingen av teknik och online-tjänster inom juristsektorn i över 30 år, Carl Östring, bolagsjurist på Traction och tidigare Managing Partner på Magnusson Stockholm, samt Annette Magnusson, generalsekreterare för Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut, som moderator.

Som avslutande programpunkt för dagen kommer resultat från Sveriges största klient- och branschstudie Årets Advokatbyrå att presenteras och analyseras. I 2012 års studie fokuserar Regi bland annat på affärsutvecklingsfrågor och mervärdesskapande mervärdeskapande samarbete mellan byrå och klient. Under konferensen kommer även de byråer som har fått bäst omdömen från sina klienter inom en rad kategorier att uppmärksammas inom ramen för utmärkelsen Årets Advokatbyrå.

Se det detaljerade konferensprogrammet samt VQ Forums eventsida respektive Årets Advokatbyrå för mer information.

Fler lästips: