ABE Partners

ABE Partners lanserar en valkompass

Nyhet   •   Sep 09, 2014 10:16 CEST

Idag ska vi därför titta på hur de olika partierna skyddar sina partinamn på internet och hur duktiga de är på att se till att deras domäner verkligen leder till rätt sida. Kort sagt hur noggranna de är. Vi har gjort sökningar på alla parters namn under de vanligaste förekommande toppdomänerna på svenska marknaden, seeucomnetorginfobiz och nu. Vi har tittat på namnen med och utan svenska tecken, vilket exempelvis innebär att vi tittat både på lydelserna miljopartiet och miljöpartiet. Vi har tittat på ägaruppgifter och huruvida domänerna pekar till en korrekt sida och sammanställt detta i nedan tabell:

valkompass

Så vad är det då vi kan utläsa ur ovan tabell? En hel del faktiskt. Förutom att man säkert kan tapetsera något konstgalleri med mönstret och låta vindrickande och snittätande damer och farbröder förundras över djupet och dramatiken i färgspektrat, kan man även dra några intressant slutsatser om hur partierna ser på sina egna namn och hur väl de är konfigurerade.

• Socialdemokraterna nöjer sig med att själva äga se och eu-domänen, resterande är tagna av andra parter. Endast se-domänen pekar rätt. Slutsats: S bryr sig inte alls om alla, utan har lagt allt krut på se-domänen där det är mest trafik. Tillsammans med Kristdemokraterna det enda partiet som bara har en fungerande väg in.
  • Vänsterpartiet har en hel del registreringar och kontrollerar de flesta domänerna i vår undersökning. Det är endast två domäner som missats, eu och nu under vänsterpartiet. Dock är det bara två av deras domäner som fungerar. Slutsats: V vill ha allt men tycks ha problem med att lösa det rent praktiskt och tekniskt.
  • Moderaterna och Folkpartiet bjuder på en blandad kompott. Generellt kan man dock förvänta sig att hamna rätt fler gånger hos dessa partier än hos de S och V. Slutsats: Vissa saker fungerar, vissa är stulna av andra och vissa saker lyckas de ställa till alldeles på egen hand.
  • Feministiskt Initiativ är även de förhållandevis duktiga på att få sina besökare att hamna rätt, i alla fall om man jämför med övriga partier. Fyra av de åtta undersöka domänerna leder rätt. Slutsats: 50/50-regeln gäller även här, vilket kanske kan klassas som jämställt.
  • För Kristdemokraterna finns bara en sann väg, kristdemokraterna.se. Slutsats: Även om de vill lägga sig en andra saker och har registrerat fler domäner är de tydliga med att de inte är intresserade av alternativa vägar än den traditionella.
  • Miljöpartiet har olika konfigurationer på “miljopartiet” och “miljöpartiet”. Eftersom att Miljöpartiet med svenskt Ö är den variant som fungerar allra bäst drar vi slutsatsen att Miljöpartiet profilerar sig som ett parti för svenskarna som värnar om vårt svenska arv och språk. Här finner vi också det sanna arbetarpartiet som är det enda parti med en fungerande biz-domän.
  • Sverigedemokraterna är, konstigt nog kan tyckas, det ett av de partier som verkar bry sig mest om folk  från andra länder, genom att säkerställa att deras com-domän fungerar.
  • Centerpartiet tror på Sverige och EU, dock är de liksom flertalet andra partier inte så intresserade av resten av världen då de inte äger com-domänen.
  • Piratpartiet är ett klassiskt enfrågeparti och de visar sig även i vår undersökning. De domäner de äger har de koll på. Detta är det enda parti vars egna domäner fungerar till 100 procent.

Vi kan också dra en del generella slutsatser, bland annat att partierna i allmänhet väljer att fokusera på se-domänen vilket inte är så konstigt. Dock tycker vi att det är anmärkningsvärt att så få partier välkomnar oliktänkande som valt andra vägar. En pekning är väldigt enkel att konfigurera och kostar i de flesta fall ingenting.

Vi noterar också att ett av valets viktigaste frågor, arbetsfrågan, inte avspeglas i domänregistreringarna. Fyra partier har registrerat biz-domänen men endast miljöpartiet visar att de klarar av att hantera den.

Vi hittar även två andra kuriositeter; miljöpartiet.eu pekar till piratpartiet.se. Domänen ägs dock inte av piratpartiet utan förmodligen av någon sympatisör. Sverigedemokraterna.info ägs dock av Liberala Ungdomsförbundet, Folkpartiets juniorlag.

Allt ovan är givetvis skrivet med glimten i ögat och våra slutsatser speglar inte alltid innehållet i respektive partis idéprogram men vill vi med detta även påvisa att det finns en tydlig avsaknad av strategi även hos några av de mest välkända organisationerna som förmodligen är väldigt beroende av internet just dessa dagar. Vi på ABE Partners hjälper många företag med just dessa frågor och kan bistå även er med motsvarande analys och framtagande av en domännamnsstrategi som passar er.

Glöm nu inte att rösta på söndag!