Allopass Scandinavia AB

Är mobilen betalningsverktyget för framtiden?

Nyhet   •   Okt 15, 2010 13:24 CEST

Medan mobila betalningar ännu är i sin linda har tillväxten nu tilltagit ordentligt. Det största hindret är en brist på standardiserade lösningar, vilket har lett till att viss förvirring angående olika aktörer i värdekedjans respektive roller. Från slutkundernas synvinkel så växer intresset stort, trots att bara en liten del av dem idag använder mobila betalningar.

Några färska studier avslöjar talande siffror:

- 81% av ungdomar mellan 12 och 34 år är väldigt intresserade av betalningstjänster i mobilen och 89% skulle vara villiga att betala en månatlig avgift för att kunna använda mobilen som plånbok.

(Källa: Alcatel-Lucent 2010 “The mobile phone as a wallet: Appealing To The New Generation of Consumers”, a study conducted among members of its Youth Lab in 10 different countries : Spain, Brazil, France, United States, United Kingdom, China, Mexico, Germany, Italy and Japan).

- 51% av världens mobilanvändare säger att de skulle vilja kunna handla med sin mobil istället för med kontanter eller kreditkort. (Källa : Oracle, June 2010, “ Opportunity Calling: The Future of Mobile Communications”)

- 48% i Frankrike, 43% i Spanien och 39% av brittiska mobilanvändare planerar att använda sin mobil att betala med, göra reservationer eller lösa in tillgodohavanden.
(Källa: TNS-Orange, “Mobile Exposure 2010″)

Mobilbetalningar har alltså en stark famtid.

Läs mer här (engelska):  Hi-media Blog The mobile phone as a wallet