Webbsporten AB

AIK värvar stjärna från Ghana

Nyhet   •   Aug 07, 2012 09:27 CEST

Efter att de varit på gång länge bekräftade idag AIK att man värvat Ibrahim Moro. 19-åringen är U23-landslagsman för Ghana och skriver på ett kontrakt till 2015.

Solnalaget gick idag ut med att man skrivit kontrakt med den ghananska talangen Ibrahim Moro. Mittfältstalangen värvas ifrån New Edubiase United FC och blir spelklar så fort arbetstillståndet går igenom.

- Moro är en bolltrygg, central mittfältsspelare som är duktig på styra intensiteten och rytmen i anfallsspelet. Han täcker stora ytor av planen i sitt försvarsspel med sin löpkapacitet och har en energismittande uppsyn, säger AIK:s scoutingansvarige Björn Wesström i ett pressmeddelande.

Spelaren har tidigare representerat Ghana i både U20- och U23-landslag. Han var också den enda som spelade samtliga 30 matcher förra säsongen för sin ghananska klubb.

- Moro har, trots sin ringa ålder, en stor seniorerfarenhet från Ghanas Premier League där han varit ordinarie de två senaste säsongerna, det gör att profilen på Moro är något annorlunda än de spelare som vi tagit direkt ifrån Afrika tidigare. Samtidigt håller vi oss till strategin om att ha en stor del spelare med hög potential i truppen, säger AIK:s sportchef Jens T Andersson.i samma pressmeddelande.

Ibrahim Moro blir nu AIK:s femte spelare med afrikansk bakgrund, och den andra ghananen då Kwame Karikari också kommer ifrån samma land. AIK har varit framgångsrika förr med just spelare från Ghana då man lyckades utveckla Derek Boateng till att bli en världsmittfältare. Det är också en anledning till att Moro valde just AIK.

- Jag kommer till en stor klubb där kraven är höga och det passar min egen ambition. Att en spelare som Derek Boateng fick sitt stora genombrott i AIK är inspirerande och jag ska göra allt för att göra laget och supportrarna stolta över mig, säger Ibrahim Moro i pressmeddelandet som AIK skickade ut på eftermiddagen.