Jönköpings läns museum

Aktuella utställningar och program i januari 2014

Nyhet   •   Dec 20, 2013 12:26 CET

Aktuella utställningar och program på Jönköpings läns museum 1 – 31 januari 2014.

Fri entré

UTSTÄLLNINGAR PÅ JÖNKÖPINGS LÄNS MUSEUM

BAUER − en utställning av Lundahl & Seitl med verk ur museets samling
OBS! Utställningen är tillfälligt stängd 6 januari – 7 februari
John Bauers konst i ett nytt rum med ett nytt perspektiv iscensatt av konstnärsduon Lundahl & Seitl. Med ett specifikt ljudkonstverk återger konstnärerna olika människors upplevelser av John Bauers natur.

Broderade berättelser öppnar 19 januari
Broderiakademins jubileumsutställning visar nya fria sömnader av medlemmar i hela Sverige. Produktion Täcklebo Broderiakademi Dansande penslar pågår tills vidare Museet presenterar delar av sin digra folkkonstsamling – baserad på verk skapade av amatörer.

100xKulturarv
Spännande små utställningar som reflekterar kring kulturarvsbegreppet via perspektivet ”kulturarv i Sverige”. 100xKulturarv sker i samspel med referensgrupper bestående av sakkunniga och publik med olika bakgrund, erfarenhet och ålder. Smålänningar – långt från Bullerbyn pågår till och med 2 februari Småländska fotografer visar bilder av dagens smålänningar.

Stina Rosenberg – Åke Andrénstiftelsens stipendiat 2013 pågår till och med 12 januari
Konstverk skapade av Stina Rosenberg – en ung och lovande konstnär som utnämnts till årets stipendiat av Åke Andréns Stiftelse.

Hembygd – någonstans i Sverige pågår till och med 5 januari
Unga om begreppet hembygd. De berättar om fördomar, om grannar och om vad man kan göra en fredagskväll, om hur de känner för sin hembygd, om hur en del älskar den medan andra längtar bort eller har tvingats därifrån.

Knutar i väven öppnar 11 januari
Vackra vävar skapade med nutida och dåtida metoder.

Bilder som berättar
Det yppersta av svenskt måleri från 1900-talets första hälft, den period då konsten påverkades av modernismen.

Sagogarderoben
I Sagogarderoben hänger kläder för troll, prinsessor, prinsar och andra av sagokonstnären John Bauers sagofigurer. För barn 3–8 år. PROGRAM ARRANGERADE PÅ JÖNKÖPINGS LÄNS MUSEUM Lördag 11 januari kl 1 Vernissage: Knutar i väven Vackra vävar skapade med nutida och dåtida metoder.

Lördag 18 januari kl 11
Visning: Knutar i väven
Vackra vävar skapade med nutida och dåtida metoder.

Söndag 19 januari kl 12
Vernissage: Broderade berättelser
Broderiakademins ordförande Kerstin Anderberg öppnar jubileumsutställningen.

Lördag 25 januari kl 11–15
Stora LEKdagen
Roliga aktiviteter för små och stora.

Onsdag 29 januari kl 17–20
Workshop: Crazy quilt
Broderiworkshop med Broderiakademin.

Ordinarie öppettider 2014: tisdag, torsdag och fredag kl 12–19, onsdag kl 12–21, lördag och söndag kl 11–15 måndag stängt Avvikande öppettider januari: nyårsdagen stängt trettondagsafton kl. 11-15 trettondagen stängt