Packaging Arena

Aktuellt från Packaging Arena

Nyhet   •   Dec 17, 2013 07:30 CET

Det här blir årets sista nyhetsbrev och vi vill tacka er alla för ett fantastiskt 2013! Vi ses och hörs igen i början av nästa år.

God Jul och Gott Nytt År!
/Packaging Arena

FÖRELÄSARE I FOKUS PACSEM 2014: INNVENTIA & TOMORROW MACHINE
Tillsammans har de skapat svensk designsuccé i USA. Sustainable Expanding Bowl är resultatet av ett nära samarbete mellan forskningsinstitutet Innventia och svenska designbyrån Tomorrow Machine. Du träffar dem på PACSEM 2014 den 12-13 mars!

– När forskare och designers möts slår det gnistor. Det här samarbetet är precis vad vi letat efter för att ta forskningsresultaten vidare till produktion. Inte hade jag för några år sedan kunnat gissa att den här materialidén skulle få mig att åka över Atlanten för att ta emot första pris i en designtävling! Det är fantastiskt, säger Hjalmar Granberg, forskare inom INNVENTIAs forskningsområde Nya material och funktioner om samarbetet med Tomorrow Machine.

STÄLL UT PÅ PACSEM 2014
Hitta nästa affär stora på PACSEM 2014. Eller, om vi vänder på det – låt den hitta dig! Med en utställarplats på PACSEM 2014 kan du vara säker på att representanter från hela förpackningskedjan lägger märke till dig och ditt företag.

Som utställare blir du en självklar knytpunkt i pauser och mingel. Dessutom ingår en fri deltagare för hela konferensen i priset! PACSEM 2014 hålls den 12-13 mars på Karlstad CCC.
Läs mer om utställarpaketet och anmäl dig här!

HÄR FORMAS FRAMTIDENS FÖRPACKNINGAR
Vill du veta var framtidens förpackningar först ser dagens ljus? Ett tips är att börja med Svenska Wellpappföreningens artikel om Broby Grafiska i Sunne.

Här får du veta mer om skolans utbildning Förpackningsdesigner och hur studenterna jobbar med verkliga uppdrag från företag och organisationer, allt för att skapa en så verklighetstrogen arbetsmiljö som möjligt.

– Förpackningsdesign är mycket viktigt när det gäller att sälja en produkt. Det handlar om allt från formen på förpackningen till den grafiska designen. Andra lika viktiga aspekter är bland annat att skydda produkten samt logistik och återvinning, säger Tommy Nilsson, förpackningsdesigner och kursansvarig för utbildningen i artikeln.
Läs artikeln här!

DET VI INTE SER KÖPER VI INTE
SVT har uppmärksammat den intressanta forskning som pågår hos CTF, Centrum för Tjänsteforskning vid Karlstads universitet. I inslaget kan du se och höra Erik Wästlund på CTF berätta mer om forskningen som undersöker konsumentens köpbeteende i butik.

Packaging Arena har ett nära samarbete med CTF, som är ett av världens främsta forskningscentra med fokus på tjänster och värdeskapande genom tjänster. Forskningen är en viktig del i att förstå konsumentens och användarens behov i utvecklingen av morgondagens förpackningar.
Se inslaget här!

ITALIENARE PÅ BESÖK
Vi fick trevligt besök på kontoret härom veckan, ända från Italien. Representanter från regionen Emila-Romagna besökte oss och ville veta mer om vårt arbete med innovation och regional utveckling. De hade många frågor kring förpackning, hållbarhet och regionala samarbeten vilket gav en bra diskussion och ett värdefullt utbyte.

Professor Per Kristensson vid Karlstads universitet berättade också om den tjänsteforskning som drivs i samarbete med CTF, Centrum för Tjänsteforskning och då med fokus på värdeskapande genom tjänster.
Läs mer här!

CELLCOMB FLYTTAR TILL SÄFFLE
Cellcomb befinner sig i en kraftig expansionsfas och är i behov av nya lokaler. Därför flyttar företaget sin verksamhet från Karlstad till Säffle under nästa år.

– Vi var tvungna att flytta eftersom lokalerna i Karlstad inte passar längre med tanke på den utveckling vi gjort. Det viktigaste var att vara kvar i Värmland. Säffle är intressant eftersom det finns en framtidstro och en grön vision som passar väl in i vår företagsidé. Vi planerar att ta med befintlig personal men det är inte sannolikt att alla följer med. Vi är i framkant bland våra konkurrenter och vi är inte så konjunkturskänsliga. Vi är ett företag i stark expansion och utveckling så på sikt ser det ljust ut när det gäller arbetstillfällen, säger Cellcombs vd Henrik Nedéus till tidningen NWT.
Läs artikeln i NWT här!

LÄSPLATTOR ERSÄTTER KOMRADION VID STORA ENSO SKOGHALLS BRUK

Med läsplattor och ett web-baserat system har transportavdelningen på Stora Enso Skoghall fått en rejäl uppdatering. Borta är den gamla kommunikationsradion till förmån för ny teknik med nya möjligheter.

Bland fördelarna med läsplattorna nämns bland annat mer självständigt arbete, men också mer samarbete och gruppkänsla, det skriver tidningen NWT i en artikel från pressträffen på Skoghalls bruk.
Läs artikeln i NWT här!

BILLERUDKORSNÄS ANORDNADE MÄSSA PÅ GRUVÖN
I fredags höll BillerudKorsnäs en mässa kring sina egna produkter på Gruvöns bruk i Grums. Produkter som i flera fall är världsledande på marknaden. Tidningen VF var på plats och skrev en läsvärd artikel kring både mässan och BillerudKorsnäs som företag.
Läs artikeln i VF här!

LÖFBERGS VILL ROSTA KAFFE I CENTRALA STOCKHOLM
Ett kafferosteri i centrala Stockholm? Ja, så blir det om Löfbergs får som de vill. Det familjeägda kaffeföretaget letar nu efter en lokal där man kan både rosta och servera kaffe på värmländska.

– Vi har hört att en stor internationell kaffekedja etablerar sig i Stockholm, men vi tror att det finns plats för en familjär värmlänning också, säger Leif Sjöblom, marknadschef på Löfbergs.
Läs mer här!

PÅ GÅNG HOS PACKAGING ARENA