Packaging Arena

Aktuellt från The Packaging Arena

Nyhet   •   Mar 20, 2012 08:30 CET

Symposium med Björn Kusoffsky & Mikaela Dyhlén
Broby Grafiska och The Packaging Arena anordnar tillsammans en eftermiddag på Broby Grafiska i  Sunne fylld av inspiration och nya intryck!

Lyssna till Björn Kusoffsky, Creative Director på Stockholm Design Lab, trendanalytikern Mikaela Dyhlén på Blick Insight, ta del av arbeten från Broby Grafiskas studenter och releasen av magasinet Blank.

När? 28 Mars

Var? Broby Grafiska, Svetsarevägen 2, Sunne

Pris: 895 kr exkl moms
ANMÄLAN SENAST 23/3

Kolla in program och mer info!
Symposium2012_BG_TPA

Välkommen!

/Broby Grafiska & The Packaging Arena

VIP-Inbjudan till mässa om entrepenörskap
I samarbete med Handelskammaren Värmland hälsar Ung Företagsamhet Värmland dig välkommen till entrepenörskapsmässa på Karlstad CCC den 2 april från 11:00 – 15:00. VIP-inbjudan endast för dig som företagare i Värmland!

”Nästa generation, generation Y, intar nu arbetsmarknaden. Dessa 80- och 90-talister ställer krav och är orädda, illojala och fulla med utmanade idéer. Enligt forskning är generation Y den mest underhållskrävande arbetskraft som världen någonsin skådat. Så, hur gör vi för att få dem att prestera sitt bästa för att nå långsiktigt hållbara resultat i våra företag och organisationer? Generation Y, obotliga egoister eller oslipade diamanter”?

Läs mer och anmäl dig här!
VIPinbjudan företagare entreprenörskapsmässa 2 april

Ställ ut med oss på Scanpack 2012!
Som medlem i The Packaging Arena har du i år möjlighet att ställa ut på Skandinaviens största förpackningsmässa tillsammans med oss. Scanpack 2012 hålls i Göteborg på Svenska Mässan mellan den 23-26 oktober. Förra Scanpack hölls 2009 och lockade nära nog 15 000 nationella och internationella deltagare. Vill du bli en av dessa i år?

Läs mer om Scanpack 2012 här!

Vi har bokat en gemensam monteryta på Packaging Innovation Centre, en mycket inspirerande och uppmärksammad plats på mässan. I anslutning till montern kommer vi även fylla en vägg med förpackningar från vårt internationella förpackningsgalleri som idag finns i Karlstad.

Är du medlem och intresserad av vårt erbjudande med gemensam monter hör du av dig så snart som möjligt till Madelene Breiling, The Packaging Arena.

Telefon054-203880
E-post: madelene.breiling@packagingarena.com

Sveriges största praktikbank - 22 mars, Karlstad CCC
Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Det hoppas vi att du och ditt företag vill visa den 22 mars på Karlstad CCC. Då arrangeras Sveriges största praktikbank – en unik mötesplats för värmländska företag och arbetssökande ungdomar.

Målet är att locka 1 000 ungdomar och 500 företagare till en gigantisk speeddejting i syfte att skapa praktikplatser som bäddar för nya värmländska jobb.

Under dagen genomför du och ditt företag ett antal korta intervjuer med deltagarna. Samtidigt bidrar ni till värmländsk optimism och visar arbetssökande ungdomar att det finns en framtid i Värmland. För det gör det.

Anmäl dig på praktikbanken@swedbank.se eller tfn 054-19 80 50.

Sveriges största praktikbank arrangeras av Swedbank, Arbetsförmedlingen och Region Värmland. Handelskammaren Värmland, Företagarna, The Packaging Arena, The Paper Province, Stål & Verkstad och Compare är samarbetsparter. Läs mer på:

www.facebook.com/praktikbanken
Ta en titt på dagordningen!

Miljödiplomera ditt företag via Karlstads kommun
Miljödiplomering är ett miljöledningssystem för små och medelstora verksamheter. Det ger dig ett användbart marknadsföringsverktyg som kan leda till ökad konkurrenskraft. Samtidigt får du möjlighet att minska verksamhetens miljöpåverkan och tjäna pengar genom att spara energi.

Karlstads kommun ger små och medelstora företag och verksamheter i kommunen möjlighet att delta i utbildning och diplomering.

Nästa omgång av miljödiplomeringen startar den 20 mars. Anmäl ditt företag nu! Läs mer om vad det kostar och om hur diplomeringen fungerar här!

Löfbergs Lila och Konsum Värmland om CSR och hållbarhet
I VF den 14 mars kunde man läsa en artikel om våra medlemsföretag Löfbergs Lila och Konsum Värmland och deras arbete med CSR och hållbarhet. Glädjande nog är det lönande för företagen att jobba med detta, men framför allt gör den där extra tian för ett kaffepaket väldigt mycket gott ute i världen. Godhet visar sig vara en bra och lönande affärsidé.

Läs artikeln här!
(www.vf.se)

Linden Group och Hynell Patenttjänst om USA
Att som svensk slå sig in på den amerikanska marknaden kan vara svårt, åtminstone utan rätt kontakter. En som gjort detta till sin affärsidé är Olle Lindqvist från Hammarö som bott i USA sedan 1986. Hans företag Linden Group hjälper svenska företag att hitta rätt.

Tillsammans med Peter Kylin från vårt medlemsföretag Hynell Patenttjänst gav han i NWT - Arbete & Ekonomi tips på vad man bör tänka på för att lyckas på andra sidan atlanten.

Läs artikeln här!
(nwt.se)

SCA lanserar nya hållbarhetsmål
SCA genomförde nyligen en egen undersökning för att identifiera effekterna av sitt hållbarhetsabete. Så många som 41 procent i undersökningen svarade att hållbarhetsarbetet varit avgörande för utgången av kontraktsförhandlingar.

- Hållbarhetsarbetet medför en affärsnytta för SCA och ger oss konkurrensfördelar. Vårt ambitiösa arbete gör oss mer attraktiva för kunder, konsumenter och investerare samtidigt som det bidrar till lägre kostnader, sade Jan Johansson, SCAs vd och koncernchef, vid pressträffen i Stockholm.

Vid en pressträff i Stockholm den 14 mars presenterade SCA nya mål för sitt hållbarhetsarbete.

Så här ser de nya målen ut:

• Trefaldiga produktionen av biobränslen från SCAs skogar till år 2020
  • Öka vindkraftsproduktionen från SCAs skogar till 5 TWh till år 2020
  • Undanta minst 5 procent av SCAs produktiva skogsmark för avverkning i de ekologiska landskapsplanerna och ytterligare 5 procent av naturhänsyn
  • Minska olycksfrekvensen med 25 procent mellan 2011-2016
  • Ge kunder och konsumenter tillgång till SCAs hygienkunskap och till prisvärda, hållbara hygienlösningar
  • Leverera bättre, säkra och mer miljöanpassade lösningar till kunderna genom hållbar innovation

SCA har under en längre tid jobbat med hållbarhet och Kersti Strandqvist, ansvarig för hållbarhetsfrågor inom SCA, menar att det är en förutsättning för att lyckas med nya innovationer.

- Innovation och hållbarhet har en stark koppling och hållbara innovationer är en förutsättning för att vi ska kunna överträffa kundernas och konsumenternas förväntningar, säger Kersti Strandqvist.
Läs pressmeddelande från SCA!

Besök från Thoren Business School Karlstad
Fredag den 9 maj fick vi fint besök av elever från Thoren Business School i Karlstad. Nina Kask gav dem en föreläsning om förpackningen och de fick bla. höra om hur förpackningen påverkar våra köpval och hur den kan tillföra mervärde till produkter och varumärken.

De fick också prova på eye tracking i The Packaging Arena Media Lab.

Thoren Business School Karlstad är skolan som brinner för entreprenörskap och kreativ tänkande. Läs mer på deras hemsida!