Packaging Arena

Aktuellt från The Packaging Arena

Nyhet   •   Aug 21, 2012 08:27 CEST

HÖSTENS FÖRSTA NYHETSBREV
Nu är vi på plats igen och en spännande höst ligger framför oss. Som vanligt kommer vi att ge er det allra senaste från verksamheten och tips på framtida evenemang och aktiviteter.

Glöm inte heller att tipsa oss om nyheter som ni vill få med i vårt nyhetsbrev! Skicka ett mail till David Eriksson, kommunikationsansvarig på The Packaging Arena så hjälper vi gärna till att sprida er nyhet här.
david.eriksson@packagingarena.com

Vi ses och hörs!
/The Packaging Arena

VÄLKOMMEN PÅ MEDLEMSTRÄFF!
Nu är det återigen dags för medlemsträff hos oss på The Packaging Arena. Torsdag den 30 augusti är datumet att boka in. Ett tillfälle för dig som medlem att träffa andra medlemsföretag och få lite uppdaterad information om verksamheten inom The Packaging Arena.

Bland annat rapporterar vi från Faraday Innovation Day i England där vi deltog med fyra medlemsföretag som föreläste på ämnet ”Inspiration och möjligheter med fiberbaserade förpackningslösningar”.

Bland åhörarna fanns representanter från företag som Nestle, Procter & Gamble, Crown Cork, BASF, Unilever, Walki och Sun Chemical. Ett arrangemang med mycket positiv respons som vi gärna vill dela med oss av.

Om ni som medlemsföretag också har något ni vill delge oss andra är det naturligtvis välkommet att göra det under medlemsträffen.

För den som vill så avslutar vi dagen med After Work på Clarion Collection Hotel Drott tillsammans med de andra klustren The Paper Province, Compare och Stål & Verkstad. Tilltugg och dryck finns att köpa till förmånliga priser!

Anmäl dig på info@packagingarena.com med namn och företag senast den 24 aug.

Vad?            Medlemsträff + After Work
När?             30 augusti kl: 15:30 – 16:30 (After Work efter 16:30)
Var?             The Packaging Arena, Västra Torggatan 11, Karlstad

UTLYSNINGEN INNOVATION OCH DESIGN 2012 ÅTER AKTUELL
Utlysningen Innovation och Design 2012 stängdes för tidigt på grund av ett administrativt misstag. Nu är den öppen igen med exakt samma villkor som tidigare. Notera speciellt den snäva tidplanen som innebär att godkända projekt ska vara avslutade och slutrapporterade före den 30 november 2012.

Inbjudan att komma in med ansökan.

VINNOVA inbjuder att skicka in ansökan inom utlysningen Innovation och Design 2012.

Syftet med utlysningen är att stimulera användandet av och utvecklingen av design som en metod, verktyg och process för innovationer, entreprenörskap och tillväxt i Sverige.

Utlysningen inkluderar demonstrationsprojekt mellan designföretag och företag utan designkompetens, pilotprojekt hos både offentliga aktörer och privata företag samt designmetodik som används i företag för att utveckla produkter eller tjänster.

Information om utlysningen samt förutsättningar och villkor för deltagandet framgår av den fullständiga utlysningstexten.

(Källa: www.vinnova.se)

UTBILDNINGAR INOM TRYCKT ELEKTRONIK
Under hösten erbjuds unika kurser inom Tryckt Elektronik på Printed Electronics Arena Manufacturing i Norrköping.

Printed displays for information and marketing ska utbilda nyckelpersoner på management nivå och inom marknadsföring hur man kan använda Tryckt Elektronik.

Printing functional materials in standard printing equipment ska underlätta för tryckerier att ta till sig Tryckt Elektronik genom att utbilda deras operatörer.

Så här skriver packnet.se om utbildningen:
”Grafiska Företagens Förbund arrangerar i samarbete med Printed Electronics Arena en kurs i tryckt elektronik. Kursen handlar om utformning och användning av elektrokroma (EC) (electrochromic) och elektroluminescenta (EL) (electroluminescent) displayer på förpackningar, smarta kort och annat försäljningsmaterial.

Kursen som heter ”Tryckta displayer för information och marknadsföring” går den 18-19 september i Norrköping. Som medlem i Grafiska Företagens Förbund har man 10 procent rabatt på denna och andra kurser inom tryckt elektronik.

Ytterligare en kurs ”Tryckmetoder för funktionella material” arrangeras den 23-24 oktober. Kursen handlar om skillnaderna mellan grafiska tryckfärger/bläck och funktionella material ur ett tillverkningsperspektiv".

Mer information och anmälan Printedelectronicsarena.com.
Frågor besvaras av Magnus Svensson +46 (0)11 202517

FORTFARANDE CHANS ATT FÅ VISA UPP DIN FÖRPACKNING PÅ SCANPACK 2012
Vi är övertygade om att det finns förpackningslösningar där ute som förtjänar extra uppmärksamhet och exponering. Genom att nominera just din förpackning, eller en förpackning du har varit med och utvecklat, har du chansen att bli utvald till vårt arrangemang Packaging Innovation Showcase.

Packaging Innovation Showcase arrangeras av The Packaging Arena i samarbete med Mintel GNPD, The Pack, Broby Grafiska och samtliga parter i nätverket. Scanpack 2012 hålls den 23-26 oktober på Svenska Mässan i Göteborg.

Vem kan nominera?
Vi tror att du som vill nominera ditt bidrag på något sätt jobbar med förpackningsutveckling. Kanske jobbar du med material, konvertering design, eller någon annan del av det som vi kallar förpackningsbranschen. Har du varit med och utvecklat en innovativ konstruktion eller design? Har ni utvecklat en förpackning med unika egenskaper, eller använt er av en innovativ metod? Ta chansen! Nominera din förpackning idag.

Hör av dig till Lena Nasr på The Packaging Arena om du är intresserad av att nominera en förpackning till Packaging Innovation Showcase.
lena.nasr@packagingarena.com

Bifoga:
Bild på förpackningen
Beskrivning av förpackningen/innovationen
Länk till hemsida för mer information
Dina kontaktuppgifter

Vi ser fram emot att höra från dig!

FRONTPAC FSC-CERTIFIERADE
Vi vill gratulera vårt medlemsföretag FrontPac till deras FSC-certifiering! Så här skriver FrontPac själva på sin hemsida om den nya certifieringen:

”FSC – Forest Stewardship Council, en oberoende och icke-vinstdrivande internationell organisation erkänd av t ex Greenpeace och WWF. FSC verkar för ett samhällsnyttigt, miljöanpassat och ekonomiskt hållbart bruk av världens skogar. Organisationen garanterar att papper kommer från skogar där avverkningen anpassas efter skogens förmåga till återväxt. En FSC-certifiering garanterar också att växt- och djurlivet i skogarna skyddas och att skogsarbetarna får utbildning, säkerhetsutrustning och skälig lön”.

Besök FrontPac på www.frontpac.se
Läs mer om FSCs arbete på www.fsc-sweden.org

TREDJE PACKA SMART GENOMFÖRT
Den 18 juni genomfördes för tredje gången kursen Packa Smart som är en del i PreBios kurser “Kommunicera mervärde”. Denna gång hölls den i Danmarks Bygdegård utanför Uppsala. Kurserna genomförs inom Landsbygdsprogrammet i Södermanlands, Stockholms, Uppsala, Västmanlands och Örebro län.

The Packaging Arena föreläste om grunderna i de olika ingående processtegen i en typisk förpackningsutvecklingsprocess, vilka flödeskrav som ställs och gav exempel på hur olika livsmedel traditionellt packas, samt vilka applikationer den småskaliga producenten kan jobba med utifrån sina förutsättningar.

Packa Smart riktar sig till småskaliga livsmedelsproducenter och många tar med sina egna produkter som sedan diskuteras under en avslutande workshop.

– De flesta småskaliga livsmedelsproducenterna upplever svårigheter med små volymer, kostnadsbild och leverantörsval. De vet inte alltid vem som ska kontaktas, vilka alternativ de har och därför inte heller vad de ska fråga om. Det vi kan hjälpa dessa livsmedelsproducenter med är framför allt att veta vad de ska fråga efter och tänka på då de väljer leverantör, material och design för sina produkter, säger Lena Nasr som är förpackningsutvecklare på The Packaging Arena.

Nästa Packa Smart hålls i december och exakt datum meddelas längre fram. För mer information om Packa Smart kontakta Lena Nasr, förpackningsutvecklare på The Packaging Arena.

Lena.nasr@packagingarena.com
Tel: 054-203874

KARTONGEN SOM VANN VÅRT HJÄRTA
Att förpackningar berör och skapar känslor har vi många exempel på. I en krönika från DN uppmärksammas svenskarnas förhållande till fenomenet Bag in Box. Läs hur denna, inte helt självklara förpackning, letat sig in i våra svenska hjärtan.

KOMMANDE AKTIVITETER 2012
30 aug           Medlemsträff & After Work