Packaging Arena

Aktuellt från The Packaging Arena

Nyhet   •   Okt 16, 2012 08:22 CEST

Bild: Sandra Eriksson, The Packaging Arena - Ulf Åberg, Invest in Skåne - Lena Nasr, The Packaging Arena och Jan Boberg - Scanfill.

Tokyo Pack större än någonsin
Mer än 65 000 besökare och en utställningsyta lika stor som tio fotbollsplaner. Så såg det ut när Tokyo Pack förstärkte positionen som Asiens största förpackningsmässa. Årets mässa var mer internationell än tidigare år och fokuset på Sverige större än någonsin. Det ökade intresset för The Packaging Arena, som deltog i flera sammanhang.

Innovative Packaging Solutions from Sweden var en av de större programpunkterna och The Packaging Arena fick äran att inleda seminariet. Det gjorde vi genom att prata om konsumentinsikt och visa exempel på hur svenska förpackningsinnovationer utvecklas med konsumenten i fokus.

Vi deltog även i Invest Swedens monter som lockade många besökare. Här informerade vi och ett tiotal företag, däribland Billerud och Tempix, om våra respektive verksamheter. Vi visade även upp CaiLar, en unik innovation från Karlstads universitet som ersätter plasten i morgondagens förpackningar. Cailar ställdes ut på Global Packaging Corner med en helt ny prototyp som tagits fram i samarbete med Broby Grafiska och The Packaging Arena.

Mycket av tiden gick åt till att nätverka och vi hade många möten med både nya och gamla samarbetspartner. Detta i syfte att hitta innovationer, samarbetspartners och återförsäljare som våra medlemsföretag har nytta av. Samtidigt hoppas vi kunna locka fler japanska aktörer till vår region.

--> Läs mer om Tokyo Pack.

Besök av delegation från Japan
Den 27 oktober får vi besök av en stor Japansk delegation på The Packaging Arena i Karlstad. Delegationen besöker även Broby Gafiska i Sunne under sitt besök här i Värmland. Detta blir ännu ett tillfälle för oss att visa upp den starka samverkan och stora kompetens vi har, som Japan glädjande nog visar så stort intresse för.

Nu har vi valt ut bidragen till Packaging Innovation Showcase
Det kom in väldigt många bra bidrag till Packaging Innovation Showcase, en av programpunkterna på Scanpack i Göteborg den 23-26 oktober. Nu har vi sållat bland nomineringar och valt ut de slutliga bidragen.

En sak vi uppskattade var att många av bidrag belyste funktion och mervärde för konsumenten. Det tror vi bidrar till att alla att inspireras av och att utställningen blir en naturlig väg att passera både en och två gånger under mässan.

Packaging Innovation Showcase arrangeras av The Packaging Arena i samarbete med Mintel GNPD, The Pack och Broby Grafiska.

I samband med Scanpack (25 oktober) arrangerar vi dessutom en nätverksträff för medlemsföretag, svenska och internationella partners och övriga vänner. Hoppas vi ses!
--> Läs mer om Scanpack här.

RAMP12
För dig som inte har möjlighet att delta på Scanpack rekommenderar vi ett besök på Ramp12 på Karlstad CCC den 25 oktober. The Packaging Arena är samarbetspartner och bidrar därmed till dagen som bjuder på inspiration värmländska innovationer i världsklass. Kanske är det du som kan hjälpa innovatörerna på scenen att ta nästa steg på marknaden?
--> Anmäl dig och dina kollegor här.

Kommande aktiviteter 2012

23-26 okt:  Scanpack 2012
25 okt:        Nätverksträff (i samband med Scanpack)
25 okt:        Ramp12