Packaging Arena

Aktuellt från The Packaging Arena

Nyhet   •   Okt 30, 2012 08:19 CET

The Packaging Arena inspirerade på Scanpack 2012
The Packaging Arena och våra medlemsföretag väckte stort intresse på norra Europas största förpackningsmässa Scanpack 2012 i Göteborg. Bland annat med en 30 meter lång vägg fylld med innovativa förpackningar.

– Det känns naturligtvis jättekul med all uppmärksamhet! Tillsammans med medlemsföretag, samarbetspartners och internationella kontakter har vi lyckats fylla en vägg med nya förpackningslösningar som är det absolut senaste inom branschen. Det stärker bilden av oss som en innovativ aktör, säger Sandra Eriksson, vd på The Packaging Arena.

På mässan deltog flera av The Packaging Arenas medlemsföretag och samarbetspartners i gemensam monter. Flexopartner och SweFlex från Sunne, Scandipack och Cellcomb från Karlstad. Även Formpac från Kungälv och likaså Mintel från England.

– För oss har det varit av stort värde att delta. Vi har träffat både kunder och leverantörer och tillsammans med The Packaging Arena kan vi bredda vårt nätverk, säger Daniel Carlsson, affärsområdeschef på Cellcomb AB.

Under mässan arrangerade The Packaging Arena också ett nätverksmingel för medlemsföretag och andra vänner i nätverket. Scanpack 2012 pågick mellan 23-26 oktober på Svenska Mässan i Göteborg och lockade ca 15 000 besökare.

Japansk förpackningsindustri besökte The Packaging Arena
The Packaging Arenas samarbete med den japanska förpackningsindustrin har pågått en längre tid. Under helgen förstärktes relationerna ytterligare med besök av en japansk delegation på nära 30 personer.

– Vi har byggt upp en bra relation till både organisationer och företag i Japan och de är mycket intresserade av svensk förpackningsindustri, säger Sandra Eriksson, vd för Packaging Arena till VF – Värmlands Folkblad.

Läs artikeln i VF här och se vad japanerna hade att säga om svenska förpackningar och om deras intryck av besöket i Karlstad.

The Packaging Arena lockar även på andra håll
Utöver det japanska besöket i helgen har även en delegation från Kina samt ett företag från Frankrike varit på besök. Anledningen till dessa besök är just den framstående förpackningsindustri vi har i värmlandsregionen och den spetskompetens som The Packaging Arena besitter tillsammans med sina medlemmar.

Handbok kring kompetensfrågor lanserades på RAMP12
Så Gör Vi-handboken – med goda exempel på hur klusterföretag arbetar med kompetensfrågor – lanserades av The Packaging Arena, Compare, The Paper Province, och Stål & Verkstad på RAMP.

”Så Gör Vi – en handbok med goda exempel på hur vi i Värmland arbetar med kompetensfrågor” har tagits fram inom ramen för KOM-INN – ett regionalt samarbete kring kompetensfrågor för att utveckla och införa hållbara strategier för strategisk och hållbar kompetensförsörjning, genom att utveckla olika typer av stöd för företag och organisationer med fokus på företagens behov.

Så Gör Vi-handboken ges ut i tryckt form och finns även tillgänglig som e-bok på denna webbadress: http://tiny.cc/kom-inn-handboken.

Övertygande och inspirerande på RAMP12
1500 besökare och innovationer i världsklass. RAMP blev en succé i år igen. Vi på The Packaging Arena gladdes extra mycket att få se Erik Wästlund och kollegorna bakom EyeGo på RAMP-scenen. Grattis till framgångarna och lycka till i fortsättningen!

Läs mer om RAMP12 i NWT:s artikel i länken här nedanför:

Kommande aktiviteter:
29 nov:       Medlemsträff & After Work