Inova

Alumniföretaget Redpill Linpro - från startup till marknadsledare

Nyhet   •   Sep 09, 2014 16:19 CEST

Mod och målmedvetenhet – det är något som kännetecknar Redpill Linpro, företaget som i år tilldelades utmärkelsen Årets alumniföretag av Inova. Egenskaper de också har haft stor nytta av som pionjärer inom sitt område. Företagets affärsidé är att utveckla kundanpassade IT-lösningar baserade på öppen källkod - Open source - och det gör de med stor framgång. Så bra att de i dag är marknadsledande i Skandinavien.

I anslutning till Inovas traditionella alumniåterträff delas utmärkelsen ”Årets alumniföretag” ut till ett företag som på något sätt utmärkt sig efter det att man lämnat inkubatorn. I år gick den till Redpill Linpro med motiveringen:

”Årets alumniföretag har sedan starten visat prov på både mod och målmedvetenhet. De var pionjärer inom sitt område då och är erkända experter inom samma område idag. Erfarenhet från storföretag kombinerades med studenters spetskompetens för att skapa ett tillväxtbolag med en ny typ av affärsmodell.”

Det är jätteroligt att ha fått den här utmärkelsen och uppmärksamhet för något som vi har lyckats med säger Fredrik Svensson, Redpill Linpros affärsområdeschef Java Solutions tillika kontorsansvarig i Karlstad, glatt.

- När vi startade 2003 var Inova en viktig hemvist och möjliggörare för oss. Här fanns det både personer som kunde hjälpa oss sy ihop kontakter på universitetet, kommunen och länsstyrelsen och en sammanhållning med andra likasinnade som hade startat eller skulle starta företag som vi fick inspiration av, säger Fredrik.

Ett av 2000-talets snabbast växande start-up-företag

Från början var de fem etablerade IT-konsulter från dåvarande Benefit med idéer om en ny affärsmodell, baserat på att öppen källkod höll samma kvalitet som kommersiella program. I samarbete med forskare inom Open source på Karlstads universitet utvärderade man modellen och 2005 tog företaget fart.

- Ambitionsnivån var från början att bli ett stort bolag i Norden och vi hade också idéer om en fortsatt expansion, berättar Fredrik Svensson.

Och där är Redpill Linpro idag. 2008 gick Redpill samman med norska Linpro och nu är man 180 anställda varav 80 i Karlstad, Stockholm och Göteborg. Omsättningen ligger runt 200 MSEK. Med det är företaget ett av 2000-talets snabbast växande start-up-företag. Redpill Linpro har också ett systerbolag, Varnish Software. Det bildades när produkten och webacceleratorn Varnish Cache började skörda stora framgångar. Varnish Software finns bland annat representerat i metropolerna London och New York.

Vässar sina tjänster

Framgångarna beror på tre saker menar Fredrik; hög kompetens, starkt och tydligt koncept samt hårt arbete. Till andra entreprenörer som ligger i startgroparna skickar han med två råd:

- Think big, act small, scale fast. Med andra ord gör klart vart vill du nå, testa idén, t ex med en pilot, och skala sedan upp snabbt t ex med att hjälp av externt kapital.

- Det andra rådet är att om du startar med någon kompis, se till att välja teamet noga och dra upp riktlinjer för hur ni skiljer rollerna mellan ägande och anställd. Jag har sett andra som tyvärr inte lyckats med det.

Just nu jobbar Redpill Linpro med fortsatt integration i Norge och att växa i Danmark, en marknad som hittills släpat inom Open source. Fredrik berättar också att de skall bli tydligare med vad som specifikt karaktäriserar Redpill Linpros tjänster, eftersom det idag finns många aktörer inom Open source.

Så till mod och målmedvetenhet kan även läggas klokhet och framsynthet, man förstår att ”ha örat mot marken” och anpassa sig efter marknaden.