Cash IT

Anders Bergwall Cash IT - med tolv års erfarenhet av kassaregister

Nyhet   •   Dec 28, 2009 15:23 CET

Cash IT:s Anders Bergwall tycker att en kassasystemsäljares viktigaste egenskap är att kunna lyssna till vad kunden säger, ta reda på hur just den här kunden arbetar och därefter se vad som kan ge kunden en vinning.

Att just han har blivit bra på att sälja kassasystem tror han beror på följande;

- Att jag alltid utgår ifrån kundens bästa. Jag säljer inget jag inte kan motivera kunden att köpa.

- Tittar man på mitt sätt att sälja, så ser man att det är mycket personlig kontakt. Så har det varit i många, många år. Jag har byggt upp en relation med kunden som gör att kunden känner sig bekväm och trygg med mig. Kunderna vet att när jag presenterar något eller säger något så är det av all välmening. De vet att jag inte försöker kränga in en försäljning som inte är motiverad. Det skall alltid vara en vinning för kunden, säger han som att det är en självklarhet.

I tolv av sina 36 år har kassasystemsäljaren Anders sålt kassaregister. Med sitt enorma nätverk och sin utåtriktade personlighet har han blivit lite av en lokalkändis, och efter att ha varit Cash IT:s ansikte utåt i senaste reklamkampanjen märks det att han är en populär man. Telefonen ringer konstant och det tar några dagar med väntan innan han lyckas slita sig loss en kvart för den här intervjun. Han ursäktar sig;

- Nu är det ju väldigt intensivt här, men genom alla år har jag jobbat med uppsökande verksamhet, via telefon och besök på plats hos kunden. Nu hjälper jag även återförsäljarna att komma igång med sitt Cash IT-säljande. Det är motiverande och kul att ha ett så pass varierande jobb.

För tio år sedan, då Anders jobbade åt Cash IT:s återförsäljare Sharp här i Karlstad, efterfrågade flera av hans kunder datorbaserade kassasystem. Anders fick höra talas om Robert Karlsson som var programutvecklare för pc-baserade kassasystem på det egna företaget Profit, som idag är Cash IT. Anders och Robert inledde ett samarbete där Anders stod för erfarenheterna av kassaregister och Roberts företag utvecklade kassaprogrammet. Anders breda erfarenhet från branschen var ovärderlig för utvecklingen av ett komplett kassaprogram som kunderna tyckte var enkelt att arbeta med.

- Efter tio år hos Sharp ville jag ta nästa steg, vidareutveckla all erfarenhet jag hade tillägnat mig inom kassaregisterbranschen. För mig har det varit en stor glädje att få följa Robert. Först arbetade jag halvtid som konsult hos Cash IT, men sedan tyckte vi att det var lika bra att ta nästa steg. Nu jobbar jag heltid som key account manager, lägger han till.

Under intervjun repeterar han vissa ord lite för ofta för att det kan vara en tillfällighet. Ord som långsiktig relation, trygghet och stabilitet. I januari 2010 träder lagen om kassaregister i kraft. Skatteverket skall årligen genomföra 50000 kontroller. Många kommer tyvärr att köpa fel system och därmed tvingas betala sura pengar för att rätta till felet. Anders tror att det beror på alla nya aktörer som har dykt upp sedan det började talas om den nya lagen.

- Vi på Cash IT har byggt upp en långsiktig relation genom många år i branschen. De aktörerna som hoppar in nu, lagom till lagen, har ingen insikt i kassaregistervärlden. De mister delar av den process det är att skapa en trygg miljö för kunden. Kassaapparaten är ju ändå hjärtat i verksamheten. Fungerar inte den så blir det svårt att få ordning på saker och ting, sammanfattar han och det blir det sista som blir sagt i den här intervjun; Kassaapparaten är hjärtat i verksamheten.

Kontakta Anders
Anders Bergwall, Cash IT