MEDA Sverige – Infektionsguiden

Anders Lönner utnämnd till Stockholms främsta entreprenör

Nyhet   •   Nov 18, 2011 10:15 CET

Anders Lönner, VD Meda, utses till region Stockholms främsta entreprenör i tävlingen Ernst & Young Entrepreneur Of The Year. Juryn motiverar sitt val med att Anders Lönner "genom en unik kombination av förvärvsledd tillväxt, kraftfullt säljfokus och smart produktutveckling, skapat ett helt ledande internationellt företag och ett mycket stort aktieägarvärde".

Anders Lönner fick sitt pris under en entreprenörskväll på Elite Hotel Marina Tower, där flera av regionens främsta företagare samlats. Han kommer därmed att representera region Stockholm när SM i entreprenörskap avgörs på Cirkus i Stockholm den 8 februari 2012..

I sitt pressmeddelande skriver Ernst & Young att "Under Anders ledning har Medas omsättning gått från ca 800 miljoner kronor till 11 571 miljoner kronor på tio år. Antalet anställda har ökat med ca cirka 60 procent de senaste åren och i dag säljs Medas produkter i 120 länder."

Juryns motivering:
Vinnaren i kategorin Entrepreneur of the Year såg genom att utmana gällande uppfattningar en fantastisk marknadsmöjlighet inom en alltmer mognande och stelbent bransch. Han har genom en unik kombination av förvärvsledd tillväxt, kraftfullt säljfokus och smart produktutveckling, skapat ett helt ledande internationellt företag och ett mycket stort aktieägarvärde.